
Minder consumenten in de winkelstraten, maar ze geven wel meer uit
Foto: Pixabay
Zelfs Black Friday heeft Nederlanders niet naar de winkelstraten kunnen lokken. Consumenten hebben vooral online aankopen gedaan, blijkt uit data van ABN Amro en Google. De bestedingen in fysieke winkels stegen wel, maar die plus verbleekte bij de online uitgaven aan bijvoorbeeld kleding en elektronica. Consumenten geven ondanks de hoge vaccinatiegraad gehoor aan de oproep om vaker thuis te blijven, ziet de bank.
Nog niet op niveau
Die ontwikkeling is terug te zien in de winkelstraten. Het aantal passanten in stads- en dorpscentra ligt nog altijd onder het niveau van voor de pandemie, blijkt uit locatiedata van Google. Vijf grote winkelsteden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem) zaten tussen 25 september en 6 november 2021 nog steeds onder of net tegen de normale waardes aan (-20 tot 0 procent, red.), terwijl dat juist de periode is waaraan alle coronaregels waren losgelaten. “Mogelijk voelen mensen zich nog niet zo vrij als voor de pandemie”, aldus de bank.
Uitgaven stijgen harder
Opvallend is dat de bestedingen harder toenamen dan de bezoekersaantallen. De uitgaven in niet-essentiële winkels stijgen volgens transactiedata van ABN Amro al sinds retailers op 28 april weer klanten zonder afspraak mochten ontvangen. Tussen eind september en begin november lagen de bestedingen zelfs boven het gemiddelde niveau van 2019. Dat impliceert dat consumenten duurdere producten kopen, gerichter naar de winkel gaan en/of verschillende aankopen combineren. “Het winkelgedrag lijkt structureel veranderd.”