‘Niet alle winkeliers hebben het slecht’ *
Hoewel het CBS recent becijferde dat de omzet van de hele detailhandel in het tweede kwartaal 1,5 procent hoger lag dan in het tweede kwartaal van 2014, profiteren de kleine zelfstandigen niet van die opleving, zegt de NOS. Volgens de nieuwszender kunnen kleine winkeliers geen korting van veertig tot vijftig procent geven en lukt het ze tegelijkertijd niet om huurkortingen te bedingen, wat grote partijen wel lukt.
Extra baan
Ook de opkomst van internet en de stijgende populariteit van de koopzondag, kost de kleine retailer omzet, meldt Retailnews hierover. Dat komt doordat een kleine zelfstandige het nauwelijks lukt om ook nog eens pakketten te versturen en een dag extra open te gaan. Hoogleraar bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar, waarschuwde onlangs nog dat deze groep winkeliers een extra baan moet nemen om voldoende inkomsten te genereren.
“Zo hoeft het helemaal niet te gaan en zo gaat het ook lang niet altijd”, reageert adviseur marketing en vestigingsplaatsen Eduard Plate. Hij adviseert winkels en winkelgebieden over rendabele concepten die aansluiten bij het gebied waarin ze ondernemen. In die hoedanigheid spreekt hij ‘geregeld’ winkeliers die wel degelijk in staat zijn een goede boterham te verdienen met hun zaak.
Eenzijdig beeld
Plate vindt dat er een te eenzijdig beeld wordt geschetst van de positie waarin de zelfstandig winkelier zich bevindt. Plate: “Er zijn zeker winkeliers die het wel goed doen in de huidige omstandigheden, gewoon omdat ze uitgaan van hun eigen kracht. In Dalfsen zie ik twee goede voorbeelden, Grutte Moole en Dwars schoenmode. Dat zijn zelfstandige ondernemers die kijken naar wat ze doen en zich steeds afvragen hoe ze het assortiment best kunnen laten aansluiten bij hun doelgroep. En het zijn winkels waar je graag komt. Dat geldt ook voor Only for men. Dat bedrijf heeft duidelijk keuzes gemaakt en brengt een assortiment dat is toegesneden op het midden- /plussegment. Niet te goedkoop, niet te duur en altijd een paar speciale aanbiedingen, gevestigd in mooie winkels en zorgvuldig geselecteerd personeel.”
Tips van klanten
Volgens Plate is het belangrijk dat ondernemers blijven kijken naar de reden waarom ze ooit de ondermening zijn gestart. “Een mooi voorbeeld is een winkelstraat in Bilthoven waar ik een retailprogramma voor heb geschreven. Er zat niet veel leven in, maar wel een kleine Spar supermarkt die goed liep. Navraag leerde dat het assortiment was samengesteld op basis van tips van klanten. Dus lagen er goede wijnen, hammetjes en tijdschriften die klanten graag kochten. De eigenaar luistert dus naar zijn klanten. Kortom, als je weet waarom je een winkel bent begonnen en dat blijft vertalen naar wat je klanten willen, zul je dat terugzien in je omzet.”