Acties ACM helpen tegen foutieve informatie retouren
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) mag van succes spreken: honderden webshops in de modebranche hebben hun informatie op de website over terugbetaling bij retouren aangepast. Dat laat ACM in een persbericht weten. Vorig jaar deed de autoriteit onderzoek naar dit onderwerp bij modewebwinkels die lid zijn van de keurmerken Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en Stichting Webshop Keurmerk en webshops met een grote omzet, met fysieke winkels of waarover ConsuWijzer meldingen heeft ontvangen. Wat bleek was dat 85 procent van de online modewinkels onjuist informeerde over de termijn voor terugbetaling.
Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Webwinkels moeten volledig en op tijd terugbetalen bij retour en consumenten hierover goed informeren. Consumenten kunnen hierdoor een bewuste keuze maken en er ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven.”
ACM spreekt keurmerken aan
Na de uitkomst van dit onderzoek, heeft ACM de keurmerken aangesproken en hen de kans gegeven hun leden ervan te overtuigen om de informatie op de website te veranderen. Alle aangesproken leden hebben nu hun informatievoorziening aangepast.
Niet aangesloten webwinkels
ACM heeft zelf de veertig webwinkels gebeld die niet zijn aangesloten bij een keurmerk. Zij zullen op korte termijn ook hun informatie aanpassen.
Hardere maatregelen
Waar het ACM nu alleen nog waarschuwingen geeft, zal het binnenkort overstappen op hardere maatregelen tegen webwinkels die onjuist informeren over terugbetaling of die in de praktijk de regels niet naleven. Zij riskeren namelijk een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding of een last onder dwangsom.
Strengere regels
Anke Verhoeven van Brinkhof Advocaten en Marieke Neervoort van SOLV Advocaten, spraken tijdens het eFashion Congres van Emerce in samenwerking met Textilia, over de aangescherpte regels rond het terugbetalen van retouren.