
Reece Individual: sport in de mode [interview]
Moederbedrijf Deventrade uit Deventer is groot in het sportsegment, met onder andere de teamsportmerken Hummel, Stanno, Derbystar en Reece Australia. Twee jaar geleden signaleerde het bedrijf kansen in de veranderende markt, tussen sport en fashion. Zo ontstond Reece Individual, met de eerste collectie voor herfst 2015.
Is Reece Individual een sublijn van Reece Australia?
Ingrid Hoogervorst, verantwoordelijk voor Reece Individual: “De twee merken staan volledig los van elkaar. Reece Australia is en blijft gericht op teamsport. Sportklanten die de sportlijn verkopen kunnen niet zomaar Reece Individual inkopen, het moet wel bij het merkenpakket passen. We richten ons met Reece Individual op modezaken en modieuze sportwinkels. Dankzij Reece Australia signaleerden we wel waar het gat in de markt zit. En dat is absoluut in sportfashion.”
Is dat niet gewoon een trend?
“Momenteel wel. Iedereen stapt in sportfashion: H&M en Zara en zelfs Beyoncé. Maar wij zijn twee jaar geleden al begonnen met het opzetten van Reece Individual. Het is ook niet zozeer een trend, maar een hele verandering van lifestyle. En die is blijvend, verwachten wij. Onze kleding kun je aan tijdens het sporten, maar ook in je vrije tijd. We zijn redelijk sporty begonnen en bewegen ons nu meer richting fashion. Onze slogan is: Being (attr)active. Dus mooi én sportief.”
En hoe ziet dat er uit?
“Reece heeft altijd een sportieve look, met modieuze designs en materialen van hoogwaardige kwaliteit. Je kunt het in je vrije tijd dragen, maar het uitgangspunt is dat je in onze kleding moet kunnen sporten. De collectie richt zich met name op yoga, running en fitness. We brengen sweats, tops en leggings, maar ook rokken en jurken. We hebben zelfs een korte jumpsuit, een bomberjack, colbert en een bontjasje. Maar die jumpsuit is dan bijvoorbeeld wel functioneel met een binnenbroekje en een sleutelvakje. De verkoopprijzen beginnen bij €39,- voor een top en lopen tot €129,- voor een jasje.”
Wie is de doelgroep?
“We richten ons op vrouwen van 25 tot 45 jaar, vaak druk en ambitieus, met interesse in gezond eten en sporten. We houden rekening met een comfortabele pasvorm en brengen bijvoorbeeld broeken met hogere tailles en gladde naden zonder stiksels. Die consument moet ons nog leren kennen, dus we gaan volop communiceren via social media. We brengen bij elke collectie Reece News uit, ons magazine met foto’s van de collectie en artikelen over gezond leven. Bovendien hebben we sinds kort Fien Vermeulen als Nederlandse ambassadeur, zij is nieuwslezer bij Mattie&Wietze op Qmusic en is daarnaast heel sportief.”
Hoeveel verkooppunten zijn er?
“We hebben met de wintercollectie 2016/2017 meer dan vijftig verkooppunten in Nederland, de helft daarvan is een modezaak en de andere helft een sportzaak die ook mode verkoopt. We zien het liefst dat winkeliers het merk apart presenteren en grotere winkels met genoeg ruimte kunnen we daarvoor ons koperkleurige kledingrek leveren. Wehkamp, Yogakledingonline, Bianca Store in Dongen, Bllits in Zevenbergen, Van Tilburg in Nistelrode, Poush in Noordwijk en Make My Day in Nijmegen hebben Reece al ingekocht. We merken dat conceptstores het merk helemaal zien zitten. Onze doelgroep komt daar en die winkels zijn bezig met de gezonde lifestyle. Make my Day heeft bijvoorbeeld een yogaruimte in de kelder. Half februari is de voorjaarscollectie uitgeleverd aan een twintigtal winkels en de eerste doorverkoopresultaten stemmen tevreden. Er wordt goed nabesteld.”
Wat zijn de ambities?
“We willen uitbreiden in Nederland en de rest van Europa. Duitsland heeft veel potentieel. In Nederland kijken we selectief wat bij ons past en met welke partners we het merk kunnen uitbouwen. Deventrade staat in de sportbranche bekend als een betrouwbare partner, dankzij jarenlange samenwerking en hoge leverbetrouwbaarheid. In de mode kent men het bedrijf meestal niet, maar als modeklanten voor het eerst op ons hoofdkantoor in Deventer komen zijn ze onder de indruk van de uitstraling en bedrijfsprocessen. In de toekomst willen we Reece Individual uitbreiden tot een complete sportfashioncollectie met een vrouwen-, mannen- en kinderlijn. Maar eerst focussen we ons volledig op de vrouwencollectie.”