TOP

Kookaï wil weer groeien in Nederland [interview]

Het Franse vrouwenmodemerk Kookaï wordt al ruim 25 jaar vertegenwoordigd in Nederland door Ruud Naarden. Vanaf de wintercollectie 2016/2017 is hij een samenwerking aangegaan met Maikel Horn Modeagenturen.

Niet alleen in Nederland, ook in thuisland Frankrijk is er het nodige veranderd bij Kookaï. Het hoofdkantoor is verhuisd, er is een nieuw logistiek centrum, nieuw management, nieuwe designers en er wordt een nieuwe strategie ingezet.

Waarom deze samenwerking voor de verkoop van Kookaï in Nederland?

Maikel Horn van Maikel Horn Modeagenturen: “Wij zijn de nieuwe partner/distributeur voor Kookaï in Nederland. Ruud Naarden blijft het merk verkopen. Hij was jarenlang agent voor Kookaï in Nederland en blijft verantwoordelijk voor het merk. Hij kent het merk door en door en ons voordeel is dat in onze showroom in het World Fashion Centre continu klanten over de vloer komen. Vandaar dat we een samenwerking hebben opgezet.”

Vanuit het hoofdkantoor is ook het nodige veranderd….

“Kookaï is al sinds 1996 onderdeel van het Franse modebedrijf Vivarte, maar het merk is pas in 2015 geïntegreerd in het hoofdkantoor. Vivarte is een groot bedrijf met meer dan 20 merken, waaronder Naf Naf, Chevignon en Caroll. Er zijn nieuwe designers op Kookaï gezet, het merk krijgt een meer internationale look and feel. Het wordt vrouwelijker en draagbaarder. Nieuw is dat de retailer via internet kan nabestellen uit een voorraadprogramma. Ook komen er flashprogramma’s bij in het seizoen.”

Kookai 3 Kookai 5 Kookai 7

Waar staat Kookaï voor?

“Het is een vrouwelijk merk voor de 25-plusser, dat je dagelijks kunt dragen. Kookaï brengt Franse charme met een nuchtere Nederlandse pasvorm. Het merk maakt gebruik van luxe materialen, exclusieve dessins, een subtiel gebruik van kleur en verfijnde details. Het is een compleet verhaal voor een monobrandstore, maar het merk doet het ook goed in de multibrandstore. Het is bij uitstek een boetiekmerk. Daarnaast heeft Kookaï een shop-in-shop concept voor grotere winkels, dat we ook in Nederland gaan aanbieden.”

Hoe gaat het met Kookaï in Nederland?

“Het merk heeft nog steeds een enorme naamsbekendheid. Dat is een groot voordeel, want je hoeft niemand uit te leggen wat Kookaï voor merk is. Het merk was hier groot in de jaren negentig en is daarna stilletjes een beetje naar de achtergrond verdwenen, maar nooit helemaal weg geweest. Al jaren zijn er Kookaï-winkels in Amsterdam en Utrecht, die worden gerund door zelfstandige ondernemers. Verder zijn er ongeveer 40 verkooppunten in Nederland. Natuurlijk moeten we weer groeien, we zien potentie voor minimaal 150 verkooppunten.”

Kookai 6 Kookai 4 Kookai 2