
Nieuw agentuur: Apic Brands
Uniform Jeans is weer terug op Nederlandse bodem. Het merk werd in 1982 opgericht in Italië en is in 2004 overgenomen door Staff Jeans. Nadat Uniform in 2011 even in Nederland te vinden was, is het na een paar seizoenen toch weer verdween uit het straatbeeld. Paul van Poppel haalt het merk nu echter weer terug met zijn nieuwe agentuur Apic Brands. Daarnaast zal hij ook de verkoop van Staff Jeans op zich nemen.
Wat sprak je zo aan aan de merken?
“Product, kwaliteit en het feit dat het volledig in Europa is geproduceerd. De merken gebruiken 100 procent denim dus naast stretch wordt er geen gebruik gemaakt van andere stoffen – terwijl andere labels dit wel steeds vaker doen. Alles wordt ook in Europa en met de hand gemaakt: van de productie in Griekenland tot de Europese stoffenleveranciers zoals Candiani (Italië), Betro (Italië) en Tavex (Spanje). De merken hebben dezelfde kwaliteit als dure labels, maar wij verkopen ze niet voor meer dan € 200,-.”
“Daarnaast wordt er ook gelet op verantwoord ondernemen. Bij Staff hebben we bijvoorbeeld voor de zomer nieuwe labels doorgevoerd waar zaadjes in verwerkt zijn. Als je die in een portje stopt, komen en plantjes uit. Alle wassingen zijn ook volledig ecologisch.”
Wat is het verschil tussen de twee merken?
“Staff brengt zowel mannen- als vrouwenjeans. De prijs begint bij € 79,- voor een simpele broek en gaat tot € 129,- voor een uitgewerkte broek. Uniform zit net een tikje hoger qua prijs (€ 99,- tot € 150,-) en heeft ook alleen mannenjeans.”
Bij hoeveel winkels liggen de merken?
“Ik heb momenteel twaalf klanten voor Uniform en 23 voor Staff. Ik ben zeker nog opzoek naar nieuwe winkels. Daar ben ik momenteel ook constant mee bezig aangezien ik de merken vanaf het begin moet opbouwen. Ze moeten niet op iedere hoek van de straat komen te liggen, maar meer kan er zeker bij. Voor Uniform ben ik opzoek naar de betere jeans- en mannenmodewinkels, het kan als instapmerk functioneren in het hogere segment. Voor Staff zoek ik naar weidewinkels en de betere mannen-, vrouwen- en jeanszaken.”
Hoe werkt de inkoop?
“We werken vooral met voororder, maar we hebben ook wat broeken op voorraad liggen. Daarnaast worden er vier collecties per jaar gemaakt: twee hoofdcollecties en twee pre-collecties.”
Hoe zie je de toekomst van de merken voor je?
“In Griekenland heeft Staff eigen winkels. Dat willen we nog niet in Nederland, maar we willen wel met shop-in-shops gaan werken. Ik denk dat er plek is voor de merken in Nederland. Winkeliers zijn aan het zoeken en staan open voor nieuwe labels. Als je de juiste prijs-kwaliteitverhouding hebt, sla je altijd wel raak, denk ik.”