TOP

‘Wij geloven in het persoonlijke contact van een kledingwinkel’*

Jantien Herfst en Mei Ling Tan wonnen afgelopen dinsdag 18 november de Viva400 Mode Award met hun gratis persoonlijke shopservice House of Einstein. Tan: “Met al die grote namen durfden we niet op de prijs te hopen.”

Onverwachts stonden ze ineens op het podium met een bosje bloemen en Beau van Erven Dorens naast zich. Jantien Herfst en Mei Ling Tan wonnen op 18 november de Viva400 Mode Award met hun persoonlijke shopservice House of Einstein. Met een diploma van de TU Delft op zak kozen de twee ervoor om toch te doen wat zij leuk vinden: online ondernemen in de mode.

Met hun bedrijf richten zij zich op de druk bezette man die er goed uit wil zien maar geen tijd heeft om kleding te kopen. Hij meldt zich aan voor de site, komt in contact met een outfitter, krijgt een intake via Skype (iedere werkdag tot 21.00 uur) waarbij wordt gevraagd naar wie hij is en wat hij doet en aan de hand daarvan wordt een box met kleding samengesteld. Als hij het leuk vindt, houdt hij het, zo niet dan kan hij het binnen tien dagen terugsturen met feedback. De service die de meiden bieden is volledig gratis, ze leven namelijk van de retailmarge van de producten die zij verkopen omdat zij geen geld kwijt zijn aan de huur en elektriciteit van een fysieke winkel.

Succes

Dat House of Einstein aanslaat is wel te merken. Herfst en Tan hebben twee extra fulltime outfitters, hebben een verdubbelde omzet vergeleken met vorig jaar en wonnen de Viva400 Mode Award. Tan: “Het is voor ons een stukje erkenning. Iedereen die erin staat werkt hard voor best weinig en dat moet je waar kunnen maken terwijl je door ups en downs gaat. Maar er zijn dus mensen die in ons geloven en dat is belangrijk voor een ondernemer om te weten.” Het geheim achter een goede start up is volgens Tan ten eerste de keuzes die je maakt. “Je moet de keuze durven te maken een bepaalde niche te serveren waardoor je andere mensen misschien niet aanspreekt.”

Daarnaast zijn ook de mensen waarmee je werkt enorm van belang. “Wij geloven niet zo zeer in ideeën want een idee is de start maar uiteindelijk maak je zo veel beslissingen erna wat ervoor zorgt dat het bedrijf is zoals het is en die beslissingen maken de mensen die het bedenken. Je hebt dus een goed team nodig die vertrouwen in je heeft. Je kan ze weinig garanties bieden dus het zijn mensen die zelf ook risico’s durven te nemen.”

Dieptepunten

Om te komen waar ze nu zijn hebben Herfst en Tan heel wat moeten doorstaan. Het is geen rozengeur en maneschijn als je net een bedrijf opricht. “Het moeilijkste is om klanten te vinden. Wij startte niet met enorme marketingbudgetten maar je concurreert wel met bedrijven die al een naam hebben. Je moet daarom creatief zijn in het vinden van je klanten maar er ook voor zorgen dat je je klant drie keer beter bedient want de concurrent vinden ze veel sneller.” Daarnaast is het ook lastig dat er in het begin geen geld is om specialisten in te schakelen. “Wij hebben geen communicatie-, financiële-, operationele- of pr afdeling. Je bent veel rollen tegelijkertijd aan het doen dus dat maakt het extra pittig.”

Opkomst van persoonlijke shopservices

Het valt niet te ontkennen dat er steeds meer persoonlijke shopservices opduiken. “In het begint twijfelden nog of het zou aanslaan. Toen kregen wij ook veel kritiek over waarom mensen dat niet zouden willen maar nu is wel bewezen dat veel mannen toch op zoek zijn naar zo een service.” Want als er markt is, dan komen de bedrijven ook. Dat betekent tegelijkertijd wel dat er meer concurrentie komt voor House of Einstein.

“Er komen er steeds meer bij maar de kern bij ons is de persoonlijke service. Wij houden persoonlijk contact – het liefst face to face dus via Skype – en bij concurrenten zie je toch dat de klant een box ontvangt zonder iemand gesproken te hebben. Die hebben dan een kleine quiz ingevuld. Maar wij geloven in het persoonlijke contact dat je in een kledingwinkel ook tegenkomt. Dat idee willen wij online brengen.”

Toekomst

House of Einstein gaat een mooie toekomst tegemoet. Herfst en Tan hebben al veel klanten maar willen nog verder groeien. Feit is in ieder geval dat de twee een vaste mode en stijl rubriek krijgen bij BNR Radio waarmee ze precies het juiste publiek bereiken. En dan misschien ook een service voor vrouwen starten? “Ja, en dat zeg ik alleen maar omdat wij overladen worden met vrouwen die het heel graag zouden willen. Als die vrouwen er niet waren zou ik het niet snel doen maar als er vraag naar is dan vind ik wel dat we er serieus naar moeten kijken. Maar we zijn nu nog best klein en we moeten een stukje steviger in onze schoenen staan willen we zo een heel nieuw avontuur aangaan. We willen ons dan wel richten op zakelijkere vrouw die door de weeks hard werkt en in het weekend tijd wil besteden met familie en vrienden. Ik geloof dat daar ook een markt is als je de juiste doelgroep weet te vinden.”