Nieuwe energie op Kleine Fabriek
De airco stond aan in de Rai en het mooie weer hielp mee: er was geen enkele reden om niet naar Amsterdam te komen. Voor Laura Brouwer, agent van ondermeer Pepe Jeans is Kleine Fabriek ‘heel belangrijk’. Ze vertelt rond het middaguur: “We hebben al veel respons op onze uitnodigingen gehad. De markt trekt aan. Vooral webshops doen het goed, merk ik.”
“Meteen om half tien ‘s ochtends golfden de eerste bezoekers naar binnen”, vertelt Arine van der Neut van Design Heroes. “We zien iets minder internationale bezoekers dan vorige edities lijkt het. Voor mijn gevoel is de branche het dieptepunt voorbij. Het prijsniveau is wel erg belangrijk op dit moment. Wat dat betreft ligt onze collectie goed.”
Sanny van Rooy van meisjeslabel Lofff: “Het kindersegment klimt uit het dal. We hebben een moeizaam voorjaarsseizoen achter de rug met een goede afloop door het mooie zomerweer. De opkomst van vandaag hadden we niet verwacht.”
Primeurs
RebelQ staat voor het eerst op Kleine Fabriek en heeft de hele dag goede aanloop. Sharon Heijen van het meisjeslabel vertelt: “We hadden een liveband gepland, maar het geluid moest helaas uit. Voor ons maakt het niet zoveel uit. We hebben een mooie plek en al verschillende buitenlandse klanten gezien waaronder Belgische en zelfs Russische. We hopen nu nog buitenlandse agenten te ontmoeten.”
AW Kidswear (merken Another World en Seguro) is sinds de opening niet ‘klantloos’ geweest. Voor het eerst staat het bedrijf op Kleine Fabriek. Bovendien heeft AW Kidwear samenwerking gezocht met Tureluur en PJ Basics. “We weten niet wat we meemaken vertelt Jan Hekkert. “Uit drie verschillende landen hebben we nu een grote klant ontmoet die met alle vier de merken wil starten.”
Danyo Sarno laat de kinderlijn van zijn nieuwe label House of Avernae zien: een sprookje met veel pastels en zachte stoffen. De collectie bestaat uit rechte fivepockets colored denims, losvallende soepele fits in een zachte zijdelook, joggingpants en enkele tops. “Een hoog gehalte aan mode, het prijsniveau en kwaliteit staan voor ons voorop. Daar is veel behoefte aan”, merkt Danyo op.
Kritisch
Pas halverwege de middag neemt de drukte in de gangpaden af. Opvallend genoeg wordt er dan in de stands druk georderd. Bij Me Too (Mauriks Fashion Agency) is het stampvol in de stand, bij Hanssop of Gooise Frutsels idem dito. Er wordt duidelijk zaken gedaan.
Marie Mulder van kinderlabel Dutch Design Bakery vat de stemming samen: “Winkeliers zijn weer optimistisch, maar de ondertoon blijft kritisch. Elke cent die men uitgeeft moet terugverdiend worden. Men zoekt naar marges. Ook het ecoverhaal begint te spelen. Het is een tijd van balans opmaken.”