Nieuw: Nederlandse distributeur voor Imperial [interview]
Waar heb je Imperial ontdekt?
Distributeur Anne Uyen: “Ik ken Imperial via de winkel mijn moeder, we kochten het rechtstreeks in Italië in. Inmiddels is de winkel gesloten omdat ze naar het buitenland is verhuisd, maar we waren heel tevreden over de kwaliteit, de snelheid en de doorverkoop. Imperial heeft 35 jaar ervaring in het kortetermijnsegment. De merken Please en Imperial Man komen uit hetzelfde bedrijf en vorig jaar steeg de totale omzet van het bedrijf met 30%. Ik geloof erin en heb passie voor het merk en daarom heb ik het samen met partners Paul van As en Kjell Peters naar Nederland gehaald.”
Waarom heb je gekozen voor een fast fashionmerk?
“In deze tijd wil je als winkelier inspelen op de markt, de trends en het weer. Je hoeft geen risico’s meer te nemen en kunt in het seizoen de stijlen inkopen die je mist. Winkeliers kunnen elke week langskomen, de artikelen meteen meenemen en in hun winkel hangen. We merken dat er momenteel veel jurkjes, lange rokken en goede topjes missen in de winkels, voor de bruiloften en festivals die er aan komen.”
Wat is het sterke punt van Imperial?
“Er komen elke week nieuwe stijlen binnen in onze showroom in Amsterdam. Ik ga minstens één keer per maand naar het hoofdkantoor van Imperial in Bologna om uit de collectie een selectie te maken voor de Nederlandse markt. Daarnaast is er een aantal vaste basics, maar wel steeds in trendkleuren: een jersey colbertjasje en een hemdje met een marge van 3.0. De rest van de collectie heeft een marge van 2.7 en op de leren items hanteren we een marge van 2.5. Leer is een belangrijke pijler in de collectie, altijd van fijne kwaliteit en voor een goede prijs.”
Hoe onderscheidt Imperial zich van andere fast fashion merken?
“Het wordt als merk neergezet. We selecteren de winkels waar we mee werken, we richten ons op vrouwenmodeboetieks in het middenhoge segment. Ik en salesmanager Rozemarijn Medemblik hebben daar ons netwerk door onze eerdere banen bij Patrizia Pepe, Gestuz en Blosh. De prijsrange loopt van een T-shirt van €49,- naar een leren jas van €350,-. Het heeft een sophisticated, chic stijltje, maar wel sexy en stoer. We hopen hiermee het onderscheid te maken.”
Hoe gaat het tot nu toe?
“We hebben na drie weken tien verkooppunten, precies het type winkels waar we willen liggen. Sommige klanten zijn al terug geweest om bij te kopen, want de doorverkoop is heel goed. Daarnaast openen we op 19 mei een brandstore in de Utrechtsestraat in Amsterdam en in juni een tweede in de Pijp in Amsterdam. We doen veel op Facebook. We plaatsen sets op onze pagina en verwijzen consumenten door naar winkels die deze artikelen verkopen. Dat werkt. Winkeliers mogen onze foto’s ook gebruiken op hun eigen social mediapagina’s. Soms krijgen we berichtjes van klanten of we een bepaald jasje voor ze apart kunnen houden omdat consumenten reageren op Facebook-posts over bepaalde items dat ze die willen kopen.”
Waar wil je naartoe met Imperial?
“Service vinden we heel belangrijk, we willen echt samenwerken met de winkelier om succesvol te worden. Ook de locatie van de showroom aan de Schinkel in Amsterdam sluit daarop aan. We wilden een bepaalde ambiance creëren waar klanten rustig in de keuken met uitzicht op het water een kopje koffie drinken en daarna op hun gemak door de collectie kunnen gaan. Ik denk voor Nederland aan ongeveer 150 verkooppunten. We willen in elke stad een goed verkooppunt en niet meer dan dat. Er moet geen overkill ontstaan.”