
Consumenten wantrouwen duurzaamheidsclaim
Een groeiend deel van de consumenten ziet het duurzaam ondernemen van bedrijven vooral als marketingtruc. Dit blijkt uit een onderzoek van GfK, reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam en het in duurzaamheid gespecialiseerde marketingbureau B-open.
Duurzaam product met een voordeel
Ruim twee derde van de consumenten vindt duurzaam ondernemen belangrijk, voor een derde is het zelfs een reden om het product te kopen.
Wat natuurlijk helpt, is om een duurzaam product aan te bieden wat de klant een voordeeltje oplevert. Zoals bijvoorbeeld een lager energieverbruik of gezondere voeding.
Imago
Consumenten leiden het duurzame imago van een bedrijf voornamelijk af van het algemene imago van het merk, zo zeggen de onderzoekers. Is het neutraal of goed, dan krijgt het merk het voordeel van de twijfel. Als het algemene imago niet zo goed is, kunnen bedrijven zich beter bescheiden opstellen.
Jeroen Meijerink van B-open: “Ondernemers moeten termen als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’ vermijden en hun rol zo concreet en tastbaar mogelijk maken.
Vertrouwen winnen
Er zijn verschillende manieren waarop een bedrijf het vertrouwen van de consument voor zich kan winnen. “Voor een kledingbedrijf is het vooral heel belangrijk dat zij transparant moeten zijn”, zegt Niki Janssen van de Schone Kleren Campagne. “En zij moeten communiceren over wat zij concreet doen om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders een leefbaar loon verdienen en in veilige fabrieken werken.”
“Dat dan graag in normale taal zonder jargon, zodat iedere consument het ook echt begrijpt. Dus zoals ik al zei: hoe transparanter, hoe beter. Als een merk bijvoorbeeld zegt een pilotproject voor de verbetering van werkomstandigheden te beginnen bij drie van haar toeleveranciers, dan maakt het verschil of dat merk in totaal tien of honderd leveranciers heeft.”
Schone Kleren Campagne
De Schone Kleren Campagne is in 1989 opgericht om verschillende organisaties die zich met kleding bezighouden samen te brengen om zo de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren.