eFashion 2012: de conversiegeheimen
Conversie: wat is het eigenlijk?
Conversie is het aantal bezoekers van een webshop dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop van een artikel in de webshop. Een heel gemiddelde conversie online ligt laag, ongeveer tussen 2 en 3%. Van de 1000 bezoekers per dag zijn er maar 20 tot 30 die iets kopen. in een fysieke winkel ligt de conversie natuurlijk veel hoger.
Met deze slimme trucs kun je de conversie en dus je omzet verhogen….
Internetverkoop rechtstreeks vanuit de winkel
Voer je in de winkel een bepaald T-shirt in twee kleuren, en bied online nog net weer meer kleuren. Het triggert de klant om een aankoop in de winkel te doen en de tweede aankoop via de webshop te laten thuissturen. Nodig in de winkel is natuurlijk een webshoptoegang voor de klant.
Een sleutelrol voor personeel
Wil je succesvol een internetverkoop rechtstreeks vanuit de winkel genereren, instrueer je personeel daarover. Dus: geen enkele aankoop in de winkel, zonder dat zij even de mogelijkheden in de webshop met de klant hebben gescand.
Geen nee-verkoop
Voldoende voorraad of toegang tot voorraad bij je leverancier is cruciaal om de nee-verkoop te voorkomen. Investeer dus in een realtime voorraadsysteem gekoppeld aan de kassa en je onlinebetaalsysteem.
Schaarste
Te weinig voorraad is vragen om nee-verkoop. Echter, het gevoel van schaarste werkt juist omzet verhogend. Creëer aanbiedingen voor 1 dag, en weet aan welke klanten in je bestand je deze aanbiedingen doet. Aan diegenen die natuurlijk al eerder kochten van dat ene merk….Dit voor een hogere conversie.
De vroege klant
Prijs is niet meer de belangrijkste prikkel voor de klant om online te kopen. De vroege klant (die vroeg in het seizoen complete sets aankoopt om niet mis te grijpen) heeft het internet ontdekt. Selecteer de klanten die je aan het begin van het seizoen attent maakt op de nieuwe collectie. Alleen de vroege vogels dus, ook weer voor een hogere conversie!
Persoonlijke landingspagina
Geef je klant het gevoel gekend te worden met een persoonlijke landingspagina en zijn favoriete artikelen en merken. Scheer dus niet langer al je klanten over een kam met een generieke homepage. Wees wel steeds een stapje voor. Anders voelt de klant zich achtervolgt met producten – die hij vorige maand zocht.
Versturen of ophalen?
Geef je klant in de webshop de kans om het pakketje in de winkel af te halen. Zorg bijvoorbeeld dat het daar een dag eerder is af te halen dan wanneer het thuisgestuurd wordt. Een bezoek aan de winkel brengt ook hier namelijk een extra klantcontact en bijverkoop.
Ruilen in het filiaal
Geef je klant bij het afrekenen expliciet de mogelijkheid een artikel te ruilen of te retourneren in jouw stenen winkel. Een bezoek aan de winkel brengt namelijk een extra klantcontact en dat levert gemakkelijk een bijverkoop. Uiteindelijk gaat het om de omzet fysiek en online bij elkaar opgeteld, nietwaar?
Aanvoerkanaal
Bij een tegenvallende conversie en omzet kan zelfs het aanvoerkanaal van invloed zijn. Klanten die via facebook komen zijn waardevoller dan klanten die via Google naar je webshop komen. Ook het member-get-member-principe werkt beter op de conversie.
Kijk ten slotte ook naar je absolute omzet
Ben je niet alleen een webwinkel, maar heb je ook een succesvol blog? Dan trek je met je blog waarschijnlijk veel informatie-geinteresseerden, en ligt je conversie veel lager. Staar je niet blind op het lage percentage, maar realiseer je welke omzet je genereert. Is de omzet OK voor jou, maak je dan niet ongerust.