
Fashiolista beste start-up van 2011
Fashiolista.com is een sociaal medium waar leden artikelen uit webshops aan hun persoonlijk stijlprofiel kunnen toevoegen, die andere leden kunnen volgen. Het platform werd in 2010 opgericht door vier Nederlanders en wil uitgroeien tot een wereldwijde fashioncommunity. Er zijn momenteel meer dan 500.000 gebruikers uit ongeveer 160 landen. Ongeveer een kwart van de gebruikers logt elke maand in. Fashiolista doet het vooral goed in landen als Italië, Spanje, Turkije, Mexico en Portugal, met als uitschieter Brazilië.
Investeren
Fashiolista.com wordt gefinancierd door een aantal investeerders. Voor dit jaar staat er weer een nieuwe investeringsronde op de planning. Het bedrijf wil volgens Sprout eind 2012 ‘enkele miljoenen’ omzet realiseren, maar kan nog niet zeggen hoe. Momenteel is driekwart van de inkomsten afkomstig van commissies van webshops waarnaar wordt doorverwezen. Een kwart van de omzet komt van banners en promotieacties.