Foto-impressie van de eerste Nederlandse Wool Week
The Campaign for Wool is een internationaal samenwerkingsverband ter stimulans van het gebruik van wol. De organisatie werd opgericht in 2010 op initiatief van prins Charles van Groot-Brittannië, beschermheer van natuur en milieu. Inmiddels wordt het initiatief wereldwijd ondersteund door meer dan 200 bedrijven en ambassadeurs.
Etalages
Tijdens de eerste Nederlandse Wool Week van 5 tot en met 11 november besteedden diverse retailers in Amsterdam aandacht aan wol in hun etalages, waaronder Claudia Sträter, Cora Kemperman, Tinctoria, Francisco van Benthum en New Tailor. De Negen Straatjes vormden van het middelpunt van het Facebookevent ‘vind de 9 schaapjes in de 9 straatjes’, waarmee een cadeaubon van 500 euro voor wollen kleding te winnen viel.
Tentoonstelling
Centraal stond de tentoonstelling ’21 Wool Masters’ in Hotel Droog over de toepassing van wol door 21 ontwerpers, waaronder Bas Kosters, Jan Jansen, Frans Molenaar, OntFront, Winde Rienstra, Jan Taminiau, Hans Ubbink, Hyun Yeu en Youasme. Op donderdag was er een exclusieve catwalkshow voor bloggers in de Amsterdamse concept store SPRMRKT met wollen items uit de collectie.
Warenhuizen
De Bijenkorf verraste haar bezoekers op dinsdag met een onverwachte modeshow vol dans in het warenhuis, met wollen kledingstukken van merken die bij het warenhuis verkocht worden. De week werd afgesloten met een event in warenhuis Maison de Bonneterie, waar kunstenaars Eva Bartels, Merijn Kavelaar en Michel Willemsen live aan hun artistieke expressies van ‘het schaap’ werkten. Ook waren in de filialen in Amsterdam en Den Haag wollen outfits te zien van ontwerpers Borre Akkersdijk, Jef Montes, Monika Lovas, Sladjana Pengic, Peet Dullaert en van Individuals by Amfi.