Hulp bij btw-verhoging: tip 3
Je kunt nu nog een actie richting de consument op touw zetten rond de btw-verhoging. Je kunt bijvoorbeeld tot 1 oktober bij elke aankoop boven een bepaald bedrag een leuke attentie weggeven (eventueel in samenwerking met de leverancier die giveaways beschikbaar heeft) of een mooie prijs verloten onder alle kopers in de tweede helft van september.
Doorverkoop omhoog
Door klanten op deze manier naar je winkel te trekken, kun je de doorverkoop vóór de btw-verhoging wellicht opkrikken. Belangrijk, want hoe minder voorraad je hebt liggen op 1 oktober, hoe minder je op de btw-verhoging verliest. Je kunt ook van oktober een actiemaand maken om de consument naar je toe trekken en te voorkomen dat het stilvalt in de winkel.
Korting niet nodig
Je hoeft echt niet meteen aan korting te denken bij acties om de klant te trekken. Simon-Kucher & Partners deed onlangs onderzoek naar het effect van promotieacties op het koopgedrag van consumenten en daaruit blijkt dat consumenten meer geneigd zijn een afgeprijsde broek van €119 aan te schaffen dan een broek die ‘gewoon’ €119 kost. Het is dus niet altijd nodig om extreme kortingen aan te bieden, maar het is wel zinvol te communiceren dat een product in de aanbieding is. En dat is precies wat er mogelijk is met acties rond de btw, door te communiceren ‘wij hebben de prijzen niet verhoogd’.
Lees in Textilia 18/19, die op 24 augustus is verschenen, meer over de btw-verhoging en wat je kunt doen om de financiële schade zoveel mogelijk te beperken.