
Stop recessie met crisismarketing
1 Handel snel en met de juiste inspeling op de geest van de consument: Binck Bank zette begin oktober razendsnel een Tv-spotje in elkaar met de boodschap: ‘Als u denkt dat de koersen laag staan, stap dan nu in.’ Daarop groeide het aantal klanten met 350%.
2 Gebruik je eigen imago: Rabobank gebruikte zijn betrouwbaarheid en laat potentiĆ«le klanten weten: ‘Overstappen mag geen onderneming worden. Wij regelen alles voor u.’
3 Maak het niet zo plat als Bolletje met ‘Ice-savers krijgen al hun geld terug, want voor je het weet ben je zelf door de crisis gegrepen’, waarschuwt Anton-Jan Thijssen van communicatiebureau die door Dagblad De Pers als deskundige wordt aangehaald.
4 Speel in op het gemoed met kortingen. De actie van Renaultdealer Hans Jongerius uit Woerden haalde zo de landelijke pers. Het autobedrijf biedt een gratis Twingo bij aankoop van een Renault Espace en krijgt nu aanvragen uit het hele land. Bron: Dagblad de Pers.
5 Koop anders in, meer gespreid, flexibeler en zodanig wat calculatie betreft, dat het resultaat overeind blijft, ook wanneer er kortingen nodig zijn om de consument te verleiden.