
Drukbezochte TME 2010 afgesloten met een borrel
Rosanne Loffeld, hoofdredacteur van Textilia, is meer dan tevreden over de dag: “Het was echt superdruk, ongelooflijk. De learnshops puilden uit en ook de expertsessies waren goed bezocht. En ik vond de sprekers van WE en LokalHeroz erg inspirerend, twee compleet verschillende verhalen, maar wel allebei klaar voor de toekomst. WE heeft veel meer het online deel de fysieke winkel binnengehaald, en Joel van LokalHeroz heeft op een hele goede manier een online beleving om zijn merk heen gecreeerd. En dat heeft LokalHeroz veel volgers opgeleverd. Dus al met al was het een overweldigende dag, met veel goede sprekers en prachtige voorbeelden van de ‘virtual future’.”
Eva Guldemond, redacteur kindermode: “Wat ik zo leuk vond was dat er zoveel verschillende mensen op de TME zijn afgekomen, van leveranciers tot agenten en winkeliers, maar ook mensen die nog niet actief zijn in de modebranche en overwegen een winkel of een webshop te openen. Er was zelfs een Belgische uit Spanje overgevlogen om te horen hoe ze een webshop in Malaga kan openen.”
Maar het belangrijkste is dat ook de bezoekers nuttige kennis op hebben gedaan. Sophie van Keeken, directie assistent bij Van Keeken Schoenen, zegt: “Bij de learnshop van Word of Mouse vertelde Frank Quix dat klanten ontzettend veel waarde hechten aan reviews via internet. Goed om te horen, want dit wist ik helemaal niet.
En ik merkte tijdens de expertsessie van Carla Ham dat er een groot verschil is tussen het inkopen en verkopen van kleding en schoenen. Wij hebben bijvoorbeeld maar één paar schoenen in de winkel staan. De rest staat in het magazijn, terwijl bij kledingwinkels de meeste items juist in de winkel hangen. Hierdoor is ons voorraadsysteem bijvoorbeeld anders en daar moet je als winkelier wel rekening mee houden.”
Sabine Larsen (marketing) en Helen de Kluiver (styling) bij YaYa bezochten de expertsessie over social media. Sabine: “Ik wist voor de expertsessie van social media echt niet dat je zo veel tijd moet investeren in internet. Volgens Gaby Paans en Thomas Waldman moet je zelfs minimaal 1 medewerker zich fulltime bezig houden met social media. Het is echt niet iets wat je er zo maar even bij doet en dat is voor mij echt nieuws.”
Helen: “Het is opmerkelijk dat de consument voor bijna alles al gebruik maakt voor internet, terwijl ondernemers vaak nog werken met print. Dit zet je echt aan het denken.”
Sabine: “Tijdens de sessie van social media vertelde ze ook dat het handig is om sociale netwerken aan elkaar de linken. Als je weinig tijd hebt kun je ook beter voor twee netwerken kiezen in plaats van allemaal, zodat je je goed kan focussen op deze sociale netwerken.”
Jeanette Smit, visual merchandiser bij Smit mode, was bij de expertsessie van VormMartini: “Ik merkte bij de sessie van Vorm Martini dat alle ondernemers tegenwoordig worstelen met dezelfde vraag: hoe onderscheid ik me van mijn concurrenten? Hun antwoord: blijf bij je oerkracht. Dat maakt je bedrijf sterk. Voor veel mensen was dit tijdens de sessie goed om te horen. En ik vond de interactie ontzettend leuk. Het blijft interessant om te horen hoe andere ondernemers dingen aanpakken.”