TOP

Hoe gaat het met Deserious?

Tijdens de laatste Modefabriek in Amsterdam bleek Nederland een fris en nieuw modemerk rijker; Deserious. Het merk valt op door de felle kleuren en basic design: T-shirts, polo's, overhemden, sweatshirst en vesten. Primaire tinten als groen, rood en blauw overheersen, maar ook opvallend paars en sterke details. Het merk is gericht op mannen tussen de twintig en veertig jaar en de eerste collectie is bedoeld voor de zomer van 2011. Textilia sprak met oprichter Joost Onderwaater.

-Aantal leveringen: Twee hoofdleveringen en twee tussencollecties.
-Collectieopbouw: Ter introductie hebben we de vijf basics: vesten, polo’s, overhemden, sweatshirts en T-shirts. Deze winter komen er broeken zoals chino’s bij. Ook komt er een fashion collectie bij.
-Marge: 3.0

Waarom besloot je met een mannenmodelabel te starten?
“Het begon met een gezamenlijk idee samen met een vriend, die nu ook investeerder is. We wilden al jaren met een eigen label beginnen. Waarom nu? Mensen zeggen dat het nu niet de beste tijd is om een eigen merk te beginnen, maar bestaat er überhaupt een goede tijd? Het is volgens mij altijd moeilijk om ertussen te komen. Maar ik houd me helemaal niet bezig met de recessie, meer met concurrentie.”

Wat is jouw favoriete item uit de nieuwste collectie?
“Moeilijk, ik vind alles wel mooi. De vesten en truien springen eruit maar ik denk dat ik de overhemden het mooiste vind.”

Wat is de kracht van het merk?
“Onze hoge marge van 3.0, die is bij de meeste merken 2,4 of 2,5. Voor de retailer is dat interessant, het is uiteindelijk ook hun boterham. Wat wij daarnaast bieden is snelle service en een goede voorraad. Mocht er iets niet naar wens zijn dat gaan we niet soebatten, de volgende dag heb je zonder kosten replacement. We moeten vechten tegen de grote jongens, dus dit zijn belangrijke punten waarin we ons willen onderscheiden.”

In wat voor soort winkels moet Deserious komen te liggen?
“Tijdens de Modefabriek heb ik 17 nieuwe winkels mogen verwelkomen, van hippere herenmodewinkels tot jeans stores. Die diversiteit in winkels kan omdat alle items basics zijn. Polo’s en T-shirts verkoop ik meer aan jeanswinkels, truien en overhemden gaan vooral naar de herenmodezaken.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?
“We willen op korte termijn naar het buitenland, ik heb contacten in Amerika en we gaan agenten benaderen Scandinavië en Duitsland. We zitten ook over een dameslijn te denken, maar dat is op lange termijn. Of dat onder de naam Deserious gaat zijn laat ik nog even in het midden. Ambitie voor eigen winkels? Nee, die heb ik helemaal niet.”

Welke doelen zijn er behaald sinds de lancering van het merk?
“Voor nu doel ik op zo veel mogelijk verkooppunten en dat gaat goed. Dat is belangrijker dan de grootte van de order. Onze target voor de zomer en de eerste collectie is 25 winkels. Alleen al tijdens de Modefabriek heb ik deals gesloten met 17 winkels, dus het gaat goed. In januari ga ik al langs de retailers met onze tweede collectie, maar de zomercollectie wordt pas uitgeleverd in februari of maart. Het is dan nog niet duidelijk voor retailers hoe het merk gaat lopen, dat is nog even spannend.”

Het motto van Deserious is: ‘Obey the day’, wat bedoel je daarmee?
“Pluk de dag, neem alles zoals het komt. Dat komt in de collectie terug door speelse details en in de fotografie. Tegenslagen kunnen gebeuren, maar je haalt je schouders op en gaat door. Eigenlijk moet je alles gewoon niet zo serieus nemen.”

Ga naar www.deserious.com voor een kijkje in de nieuwe collectie.