TOP

Spot op: Ispo München

Dit weekend is de Europese sportbranche weer massaal uitgerukt voor de Ispo in München. De sportvakbeurs was dit jaar groter dan ooit en blijkt ook interessant te zijn voor de modedetaillist.

Terwijl menig sportdetaillist zucht onder de economische crisis, weet de Ispo elk jaar verder te groeien. Hoe krijgen ze dat in München voor elkaar? De organisatie van de beurs heeft wel een verklaring voor het succes: door nauw samen te werken met de sportbranche kan de Ispo snel inspringen op de wensen vanuit de markt en iedereen die werkzaam is in de internationale sportbranche een optimaal platform bieden om zijn merk te presenteren, collecties te bekijken, zich te laten informeren en te netwerken.

Inkoopinspiratie 

Een vaste bezoeker van de Ispo is Willy van Erp, eigenaar van Intersport Superstore in Uden. “Wintersport is belangrijk voor ons en om de Ispo kunnen we dus niet heen”, vertelt de ondernemer die binnenkort samen met twee medewerkers voor twee dagen naar München afreist. “We gaan naar de Ispo om de nieuwe wintercollecties te bekijken en om te zien wat de nieuwste trends en innovaties zijn. We bezoeken alle merken waarmee we al zaken doen, maar we kijken ook naar exclusieve merken waarmee we ons kunnen onderscheiden van de grote meute. De Ispo is voor ons dé sportvakbeurs, alle merken zijn er aanwezig.”

Ideale routing
Om hun bezoek zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, bepalen Willy van Erp en zijn twee inkopers vantevoren de ideale routing en houden zij zich aan een strak schema. Dat is nodig ook, want de Ispo neemt dit jaar vijftien beurshallen van de Messe München in beslag. Het aanbod aan merken is hier opgedeeld in de segmenten Action Sports, Traditional Sports en Performance Sports. Onder de exposanten zijn nieuwkomers als Black Yak, Eagle Creek, Ecco, Li Ning, Nixon, Sigg en X Bionic X-Technology.

Sport & mode

Hoewel de wintersportmerken op de Ispo sterk zijn vertegenwoordigd, kunnen ook modedetaillisten op de beurs terecht. Voor hen is er onder meer Ispo Vision, een platform dat niet alleen is bedoeld voor high-end sport retailers, maar voor iedereen met belangstelling voor trends en lifestyle. Tot de exposanten in deze aparte beurshal behoren merken als Adidas Porsche Design Sport, EA7 (Emporio Armani), Fusalp en Look. Tekenend voor de tendens dat sport en mode steeds meer met elkaar verweven raken, is de European Fashion Award Fash 2011, die sinds 2005 jaarlijks wordt uitgereikt aan studenten die mode en functionaliteit met elkaar combineren in een baanbrekend ontwerp. Er deden deze keer 84 studenten van 46 hogescholen mee.

Lees het volledige artikel in Textilia 2.