TOP

Jan des Bouvrie presenteert collectie aan ondernemers

Eindelijk was het dan zover. Jan des Bouvrie presenteerde 31 mei zijn eerste mannenmodecollectie aan een select aantal modeondernemers. Textilia sprak met de Fashion Architect, zoals hij zichzelf noemt, in het Arsenaal in Naarden.

Jan des Bouvrie gaat vandaag nog niet gekleed in zijn eigen collectie, legt hij uit in de Brasserie Het Arsenaal. De collectie-items zijn pas net uit China gearriveerd en nog niet in zijn maat beschikbaar. Blij verrast is de Fashion Architect met zijn kledinglijn, die hij dit weekend voor het eerst ‘live’ mocht aanschouwen. “Ik kan het niet geloven dat European Fashion Team tegen zo’n relatief lage prijs, ongeveer 399 euro, een pak met deze kwaliteit kan neerzetten. Met mooie details, zoals het vierkante logo dat subtiel in kragen en binnenvoeringen is verwerkt en het vierkante manchetknoopje.”

Modefabriek
Het ontwerpen van eigen kledinglijn was een stille wens van Des Bouvrie. “Het leek me geweldig om mijn stijl te vertalen naar mannenmode. Bij grote modehuizen als Dior zie je het omgekeerde gebeuren, die starten met een eigen meubellijn. Er kwam wel eens een aanbod voorbij, maar dan moest er ook een vrouwenlijn bij en dat wilde ik niet. Ik wil ontwerpen wat ik zelf mooi vind en aantrek: het moet dicht bij mezelf blijven. Toen European Fashion Team met het aanbod belde, zei Des Bouvrie niet meteen ja. Maar na een bezoek aan de stand van European Fashion Team’s eigen merk Ben Barton op de Modefabriek, was de aandacht getrokken. “Pas bij het zien van de showroom in Waalwijk, was ik om. Het was geen bruin Brabants interieur, waar ik toch een beetje bang voor was, maar een strakke en warme inrichting waarvoor de juiste materialen waren gebruikt.”

Paul Roetgerink
Wat Des Bouvrie ook aanspreekt is de unieke samenwerking met de ondernemers, die een belangrijke rol spelen bij de totstandkoming van het merk. Paul Roetgerink van Roetgerink Mode in Enter vroeg European Fashion Team om hulp bij het opzetten van een nieuwe merk. Des Bouvrie: “Paul Roetgerink is, net als ik, een ondernemer in hart en nieren. We bespreken de behoeftes vanuit de markt, zoals een goede prijskwaliteitsverhouding of mooie details. Kostuums met joie de vivre.”

Zwartwit
De collectie van Jan des Bouvrie bestaat uit kostuums, bonneterie, overhemden, accessoires zoals schoenen en riemen en jeans (met ritssluiting), die doorspekt is met Des Bouvrie’s minimalistische, zwartwit handschrift. Lachend: “Ik gebruik ook wel kleur, hoor. Dit najaar is dat bijvoorbeeld aubergine.” Dat de collectie commercieel moet zijn, weet hij als geen ander. “Ik ontwerp wel eens een exentrieke bank die niet goed verkoopt, maar wel op de voorkant van het woonmagazine VT Wonen prijkt. Prikkelende eyecatchers moeten er altijd tussen zitten.”

Jan des Bouvrie hangt vanaf september in een select aantal grote modezaken. In deze maand zal de collectie via een mediacampagne bij de consument onder de aandacht worden gebracht