
Hoe gaat het met Vico? [interview]
Hoe is het verkoopseizoen gegaan? “Er zijn natuurlijk altijd ups en downs, maar over het algemeen ben ik tevreden. We hebben internationaal veel leuke orders geschreven voor te gekke winkels in New York (Kith van Ronnie Fieg), Barcelona, Londen, Los Angeles, Wenen (Steffl) en Toronto. Sommige retailers hebben Vico ontdekt op het web en anderen hebben ons op de beurzen gezien. Dat is altijd fijn, want soms sta ik wel eens op een beurs en dan vraag ik me af wat het effect nou eigenlijk is. Het afgelopen seizoen heeft bewezen dat het zeker zin heeft, vooral als je internationaal zaken wil doen. Inkopers houden je in de gaten. Ze zien het merk, maar wachten af. Er zijn zoveel labels die er na een seizoen alweer mee ophouden. Als je twee of drie keer achter elkaar op een beurs staat, zien ze dat je een serieuze speler bent.”
Wat waren de ‘downs’? “Het is en blijft moeilijk om met bestaande klanten groei te realiseren. Winkeliers verkopen nu eenmaal minder aantallen dan een aantal jaar geleden en kopen heel voorzichtig in.”
Wat kunnen jullie daaraan doen?: “We kunnnen de inkoop van winkels niet beïnvloeden, maar kunnen er wel voor zorgen dat Vico online veel zichtbaarder wordt om de naamsbekendheid te vergroten. Vico heeft op alle coole blogs gestaan, maar daar wil je niet van afhankelijk zijn. Zelf moeten we veel actiever aan de slag met social media. Dat gebeurde er nu een beetje bij op de zondagavond. We hebben iemand aangenomen die verantwoordelijk is voor de social media-strategie. In Nederland is Facebook het belangrijkste kanaal; internationaal zijn dit Tumblr en Instagram. Ik verwacht in de toekomst ook veel van Youtube en Vimeo.”
Jullie stonden op Seek Berlijn en Capsule Parijs. Komen daar nieuwe beurzen bij? “Ja, absoluut want we willen Vico internationaal op de kaart zetten, en aanwezig zijn in alle grote steden. Volgend seizoen staan we zeer waarschijnlijk ook op de Pitti Uomo en zeker op de Liberty in New York en Las Vegas. Die beurs werd ons getipt door het Amerikaanse warenhuis Barney’s. Het beursconcept bestaat pas een jaar maar schijnt erg interessant te zijn.”
We zagen veel soortgelijke schoenenlabels op de beurzen. Hebben jullie veel last van de concurrentie? “Het is inderdaad een competitieve markt en dat wisten we voordat we met Vico begonnen. Maar om te zeggen dat we er last van hebben? Nee, eigenlijk niet. We doen heel erg ons eigen ding. Er zijn mensen die het mooi vinden, maar er zijn er ook die het niks vinden. Geen probleem. We hebben dit seizoen met grote jongens als Barney’s, het Britse warenhuis Liberty en webwinkel Mr Porter aan tafel gezeten. Ze hebben Vico nog niet ingekocht, maar hebben ons wel op de radar. Dat zie ik zeker als een bevestiging dat we goed bezig zijn, want zij kunnen met wel 3.000 merken aan tafel zitten.”
Jullie ontwerpen Vico samen met een Italiaanse designer. Maakt dit Vico beter dan de concurrentie? “Natuurlijk; het design samen met de kwaliteit. Wij zijn een van de weinige merken die de schoenen helemaal zelf ontwerpen, inclusief de zolen. In de schoenenbusiness wordt er enorm veel gekopieerd. De rubberen zool van Lanvin zie je echt bij honderden merken terug. Wij waren echt een beetje moe van dat gekopieer en zijn daarom ook met Vico begonnen. We zijn eigenwijs en vinden het leuk om iets helemaal zelf te ontwikkelen. Dat kost veel geld, maar de echte kenners zien wat we doen en waarderen dat. We willen inspireren om te durven veranderen en onafhankelijk te denken. Onze slogan is ‘move forward and resist the usual’. Dus dat doen we.”
Waar in Nederland zou je nog graag willen staan? “Voor mooie zelfstandige winkels is altijd ruimte, waar dan ook in Nederland. Zelf wil ik nu heel graag nog een verkooppunt in Eindhoven en Maastricht. Het lukt me niet om daar de juiste winkels te vinden. ”
Komt er ooit een vrouwencollectie?: “De plannen zijn er, maar dan wel pas als voor ons de tijd goed is. Dat kan over een half jaar zijn, maar het kan ook nog drie jaar duren.”
De zomercollectie staat nu in de winkel. Wat is het key-item?: “De twee schoenen die we samen met Limonta hebben ontworpen. Limonta is een textielfabriek in Italië die de beste stoffen maakt voor schoenen. De Limonta-mdellen zijn helemaal van textiel zijn gemaakt. Ze zijn erg mooi geworden.”
Inkoop via: info@vico-movement.com
Limonta-collectie: