TOP

Man met baard krijgt meer clicks

Wie online mannenmode wil verkopen, moet het door een man met baard laten dragen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt aanzienlijk meer op mannen met baarden te worden doorgeklikt.

Nieuwsgierig naar het koopgedrag van zijn bezoekers, besloot de Amerikaanse webshop Betabrand een onderzoek te doen naar het effect van een baard. Een groep respondenten kreeg foto’s te zien van eenzelfde man, gekleed in dezelfde outfit, maar met verschillende (gephotoshopte) baardlengtes. Wat bleek: op foto’s met baarden werd zowel door vrouwen als mannen aanzienlijk meer doorgeklikt.

Lange baard het beste

De langste baard leverde het meeste op: deze had een CTR (Click Through Rate) van maar liefst 79 procent. Maar de baard deed het überhaupt beter dan de kaalgeschoren look; mannen en vrouwen klikten beiden 39 procent meer door op foto’s van een bebaarde man. De compleet baardloze versie was bij vrouwen nog een stuk minder populair dan bij mannen; ze klikten hier 65 procent minder. Slecht nieuws voor Betabrand’s mede-oprichter Jared Graf, die zich voor het onderzoek liet gebruiken als model. Hij heeft in het echt slechts zeer bescheiden gezichtsbeharing.

Aantrekkelijk of gek

Een ander interessant onderzoek in dit kader is dat van Australische wetenschappers, die recentelijk ruim 1500 mannen en vrouwen foto’s van bebaarde en geschoren mannen lieten beoordelen op aantrekkelijkheid. Hier scoorden foto’s van geschoren mannen het beste als de andere foto’s vooral van mannen met baarden waren. Andersom scoorden mannen met baarden weer goed, als de andere foto’s vooral van geschoren mannen waren. Conclusie: baarden zijn alleen goed als ze opvallen, niet als iedereen ze heeft.