Aantal merken op De Inkoopdag verdrievoudigd
De Inkoopdag op maandag 14 april 2014 vindt plaats op een nieuwe locatie: de Amsterdam Studio’s. De modebeurs biedt retailers de mogelijkheid om halverwege het seizoen in te kopen of voorraden aan te vullen.
Sinds de vorige editie is de beurs flink gegroeid: het aantal merken is verdrievoudigd van 40 naar 120. “Eigenlijk hadden we maar plek voor 110 merken, maar in de laatste twee dagen hebben we nog 10 extra plekken moeten creëren”, zegt Doron de Goede, een van de initiatiefnemers van De Inkoopdag.
Mooie locatie
De meeste bezoekers en exposanten reageren positief op het concept. Vooral de nieuwe locatie wordt vaak genoemd als pluspunt. “We hebben het dit keer een stuk groter aangepakt. Door de enorme uitbreiding hadden we echt een grotere en vooral professionele locatie nodig”, zegt De Goede. “We hebben er expres voor gekozen om de presentatieruimtes van de merken open te laten. Dat creëert een open en relaxte sfeer.”
Natasja Stokić, sales manager van Good Brandz, is tevreden over haar deelname aan de modebeurs. “Vanochtend was het vrij druk en ik heb al een aantal orders geschreven. Er staan veel goede merken en het is een mooie locatie, dus tot nu toe bevalt het goed”, vertelt Stokić als we haar om drie uur spreken.
Voor veel retailers is het de eerste keer dat ze modebeurs bezoeken. Dat geldt ook voor Barbara van Leyen, eigenaar van kledingwinkel Tally-ho. “Het is een mooie locatie en ik vind het een leuk moment om een beurs te organiseren”, zegt Van Leyen bij binnenkomst. “In principe zou ik wel een order willen plaatsen maar dan moet het wel iets zijn waarvan ik denk: ‘wauw dit is echt heel leuk!’.”
Verbeterpunten
Ondanks alle goede reacties zijn er ook aspecten die in de toekomst beter kunnen. Door de last-minute aanmeldingen is de lijst met deelnemende merken pas laat bekendgemaakt. Iris Sennhenn, ceo van Daily’s Nothing’s Better, vond het lastig dat niet alle details beschikbaar waren. “Doordat ik de lijst pas laat in kon zien, was het moeilijk in te schatten of de beurs geschikt was voor mijn merk. Organisatorisch kan het nog wel wat beter. Er moet van te voren meer informatie beschikbaar worden gesteld over de beurs”, zegt Sennhenn.
Daarnaast hadden zowel de exposanten als de retailers meer bezoekers verwacht. Willy Bakker, mede-eigenaar van het modebedrijf Demiville Fashion Group (DFG), vindt het jammer dat er niet meer retailers op de beurs af zijn gekomen. “De retailer zou deze dag wel wat meer mogen belonen door langs te komen. Maar het is natuurlijk pas de tweede editie dus ik denk dat het gewoon wat meer moet inslijten.”
Organisatie is tevreden
“Ik hoopte op een leuke dag en dat is het ook geworden”, vertelt Orlando Praag, een van de initiatiefnemers van De Inkoopdag. “Van de meeste exposanten hebben we positieve reacties ontvangen dus daar zijn we erg blij mee.” Het aantal bezoekers is van te voren ingeschat tussen de 500 en 1000. “Ik heb nog niet alles kunnen verwerken maar op dit moment staat de teller op 512 bezoekers”, zegt Praag als we hem dinsdagmiddag bellen.
Het viel de initiatiefnemer op dat de exposanten en bezoekers heel tevreden waren over het concept, de sfeer en de locatie. Maar er is nog ruimte voor verbetering. Zo was er een probleem met de navigatie. “Sommige navigatiesystemen konden het adres niet vinden. We hadden het wel uitgelegd op de website, maar dat had misschien nog iets duidelijker gemoeten”, legt Praag uit. “Van iedere editie leren we nieuwe dingen en door de verbeterpunten aan te pakken kan je weer een stukje groei creëren.”