TOP

Tips: Hoe maak ik een aantrekkelijke etalage?

Een van de eerste dingen waarop ondernemers bezuinigen in slechte economische tijden, is de aankleding van de winkel. Eeuwig zonde, want zonder aantrekkelijke etalage krijg je de klant niet binnen.

Investeer in een goede opbouwset
Freek Meles van Beekwilder signaleert dat winkeliers steeds vaker de etalages voor eigen rekening nemen. “Investeer dan in een goede opbouwset en in een workshop etaleren”, is zijn advies. “De concurrentie is groot, je moet je onderscheiden met je presentatie. Als het beeld klopt met de winkel, draai je een betere omzet.”

Een goede opbouwset is steeds opnieuw te gebruiken: een set plateaus op verschillende niveaus, waarop kleding ligt of een decoratiestuk staat.

“Natuurlijk, materiaal en decoratie kosten geld. Een etalagefiguur kost al gauw €375,- en je hebt er drie of vier nodig. Maar daar doe je wel tien jaar mee. De rest komt later wel. Vaak hebben ondernemers al visuals of posters in huis, daar kun je ook een leuke aankleding mee maken.”

Creëer stopkracht
Maar wat zijn de randvoorwaarden om passanten bij uw winkel te laten stoppen? Buro Fred Beerbaum geeft enkele praktische tips. “Stopkracht creëren kan op vele manieren. Denk aan een originele kleurstelling, actuele artikelen en dynamische decoratie. Maar ook grote objecten en de doorvertaling op straat zijn uitnodigende blikvangers. De etalage is een ideaal reclamemedium, omdat de kijkers vlakbij de verkoopplaats zijn en direct kunnen reageren” vertelt Tyno Koelewijn, salesmanager bij Buro Fred Beerbaum.

“Maar zorg dat je op de winkelvloer waarmaakt wat je in de etalage presenteert! Vooral snelle beslissers en impuls aankopers hechten veel waarde aan doordachte visual merchandising.” Tot slot nog de volgende tips: Ontwikkel een eigen etalagestijl die afgestemd is op de doelgroep. Pas een verhaallijn toe in de etalage, waardoor de passant ‘getriggerd’ wordt om bij ieder bezoek in de stad een blik te werpen op uw etalage!

Afwerking
Waar het vaak bij mis gaat, is de afwerking, meent Lieke Vingerhoed, stylist en trainer bij Beekwilder. De armen op een torso worden niet goed opgevuld, accessoires als tassen of shawls worden vergeten. Andere klassieke fouten zijn juist een teveel aan decoratie of een overdaad aan kleurgebruik.

“Als de decoratie te dominant is, valt de kleding weg. Decoratie moet versterken, niet overheersen. Te veel verschillende kleuren maken het geheel chaotisch.” Ook het materiaalgebruik moet kloppen, het is niet verstandig om een compositie van ecokleding te maken en dit op groene plastic tapijtjes te presenteren.”

Verlichting
Femke de Coninck van DPL (voorheen Delta Pro Lighting) zegt dat het belangrijk is de balans te vinden tussen etalage- en winkelverlichting: “Een etalage waarin de lichtintensiteit hoger is dan in de rest van de winkel is niet slim, omdat het contrast dan te groot is. Het gevolg is dat de aandacht van voorbijgangers wel gewekt is, maar dat ze niet naar binnen gaan. De winkel ziet er donker uit en dat nodigt niet uit.”

Natuurlijk moet je daarbij wel de eigen winkelformule in de gaten houden en de doelgroep. Retailgigant Abercrombie & Fitch is ten slotte groot geworden met donkere winkels waarbij enkele producten worden verlicht.