
Gratis buskaartje trekt publiek naar winkels
In Apeldoorn liep van december 2009 tot maart 2010 een promotiecampagne voor het openbaar vervoer, op initiatief van vervoersmaatschappij Veolia, de provincie Gelderland en de gemeente Apeldoorn. Deelnemende winkeliers deelden buskaartjes uit aan klanten die minimaal tien euro uitgaven. Klanten bleken daardoor vaak net wat meer te besteden. In totaal zijn er 60.000 buskaartjes weggegeven. Het idee was om 10 winkeliers aan de proef te laten deelnemen, maar het werden er uiteindelijk 80.
Meer opbrengst
Niels de Vries, medewerker van mobiliteitsadviesbureau Advier, constateert in het vakblad Verkeerskunde dat hoe beter bereikbaar een winkelgebied is, hoe hoger de vastgoedwaarde wordt en hoe meer klanten uitgeven. “Goede bereikbaarheid zorgt voor goede opbrengsten.” Volgens hem moeten winkeliers en verkeerskundigen zich niet alleen richten op publiek dat met de auto komt. Uit Engels onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat voetgangers en fietsers meer besteden dan automobilisten.