TOP

Was het rustig op Kleine Fabriek, of niet?

Afgelopen weekend, 15 en 16 januari 2012, vond op Kleine Fabriek de aftrap plaats van het nieuwe inkoopseizoen voor winter 2012. Bengels peilde de stemming onder verschillende standhouders.

Reacties hoeven niet altijd laaiend zijn. Toch waren ze er wel afgelopen weekend. Angeliek Clercx van Souza for Kids vertelt over haar uitstekende openingsdag, zondag. “We merken dat de displays leeg zijn. Inkopers willen het liefst meteen geleverd krijgen. er is momenteel veel verandering in de markt. Winkels die sluiten brengen ons eigenlijk spontaan nieuwe verkooppunten in de verschillende plaatsen. Uiteindelijk is het toch belangrijk je omzet vast te houden per plaats. We zien her trouwens een heel ander type klant dan op Trademart: de kindermodewinkel in plaats van de speelgoed en interieurwinkel, Daarom is Kleine Fabriek voor ons belangrijk. Bovendien willen we inkopers hier inspireren. Daar is onze hele stand op ingericht.”

Bijverkoop
Het Home & Gift-gedeelte, te herkennen aan de grijze standbouw, geldt als het gedeelte waar je moet zijn om je ideale bijverkoop te vinden. Ronald Koreman van Xplorys is er een van de exposanten. “Er is veel belangstelling voor ogenschijnlijk simpele, maar inventieve oplossingen voor alledaagse problemen: de zonnekap Dooky en de ‘Sock Ons’, een hulpje om babysokjes aan het voetje te houden”, merkt Koreman.

Ook de makers van het fairtrade accessoirelabel Kenana zijn tevreden met de uitstraling van dit gedeelte van de beurs. “Het bevalt ons goed tussen gelijkgestemden in het Home & Gift-gedeelte.”

Zowel bij het Nieuw-Zeelandse speelgoedmerk Seedling als bij het Deense interieuraccessoirelabel Rice hebben zich winkeliers gemeld die op zoek zijn naar omzetmakers buiten het reguliere verkoopseizoen van schoenen en kleding. “Men zoekt iets om de dip rond Sinterklaas op te vullen met cadeauartikelen.”

Internationale inkopers
Koreman van Xplorys is het aantal internationale inkopers opgevallen. Sanne Bakker van Oilily World noemt het opvallende verschil in smaak tussen Noord- en Zuid-Europa. “In Italie, Spanje durft men beduidend minder met kleur op kleur voor boven- en onderkant. Gelukkig zit alles in de collectie met zowel rustige naturellen als bonte kleurstellingen.”

Sytske Tibboel van Pom Pom is blij met de internationale belangstelling voor Kleine Fabriek. “Frappant is de belangstelling voor klassiek rood bij de Ieren, Britten en Amerikanen. In de Lage Landen draait het veel meer om marine, off-white en taupe. Sytske vindt het wel rustiger dan andere seizoenen. “Maar met een grote Ierse inkoper gister (zondag – red.) ben ik heel erg blij.”

Goed voorbereid

Op beide beursdagen valt het op dat de ochtend begint met grote drukte, maar dat vanaf een uur of drie bezoekers al weer huiswaarts keren. Marielle Veenstra, agent van tienerlabel Costbart heeft zich goed voorbereid op haar deelname aan de beurs. “We hebben vooraf veel winkels bezocht. Dat heeft ons deze twee dagen veel nieuwe klanten opgeleverd en opvallend: uit BelgiĆ« 7 nieuwe winkels.”

Anthony Gerding, managing director van het winteraccessoirelabel Lodger heeft over de belangstelling voor Lodger geen klagen. “We merken dat steeds meer winkeliers graag orderen uit voorraad.” Toch denkt hij dat het iets rustiger is dan vorige wintereditie. “We zijn benieuwd naar de bezoekersaantallen dit keer.”

Benieuwd wat inkopers vonden? Lees in Bengels 2 2012, verschijning begin februari 2012, hun ervaringen op Kleine Fabriek.

Stem hier op de poll ‘Verkiezing mooiste stand op Kleine Fabriek’