Weer speelt Columbia Sportswear parten
Columbia Sportswear publiceerde onlangs een internationale netto-omzet van 333 miljoen dollar (€ 251 miljoen). Hoewel de verkoop in de VS met $193 miljoen stabiel is gebleven, blijkt bij nadere inspectie dat de verkoop in Canada en de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) is gedaald met 13 en 14%, tot $25 miljoen en $38 miljoen. Gelukkig werden deze verkoopdalingen gecompenseerd door een 14% stijging ($77 miljoen) van de netto-omzet in de LAAP-regio (Latijns-Amerika, Azië en de Pacific).
Hard getroffen
Hoewel Columbia in het eerste kwartaal erin geslaagd is een 2% groei te realiseren van $284 miljoen, werd schoenenmerk Sorel hard geraakt door het zachte winterweer. Vorig jaar wist dit merk nog een omzetstijging te behalen van 68%. Begin 2012 is dit label echter getroffen door een verkoopdaling van 38% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
Compenseren
Columbia Sportswear rekent voor dit boekjaar op een 1% omzetstijging. Het concern hoopt met de retail in de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Japan de verkoopdaling in voornamelijk Europa en Canada te kunnen compenseren.