Top 10 sterkste luxemerken van de wereld
Volgens het financieel adviesbureau is het luxesegment in zijn geheel gedaald met drie procent. Sommige merken blijven aan de top, zoals Louis Vuitton waarvan de merkwaarde met 2 procent ten opzichte van vorig jaar is gestegen. Het Franse merk blijft het sterkste luxemerk van de wereld.
Erfgoed en geschiedenis
Volgens Optimor heeft dit te maken met de focus van het merk: merken die zich richten op erfgoed en geschiedenis in plaats van ‘high fashion’ deden het beter. Zo is Louis Vuitton zich weer gaan richten op hun reisitems.
Het adviesbureau rangschikte de top 10 van wereldwijd toonaangevende luxemerken naar financiële merkwaarde.
Top 10 ‘s werelds sterkste luxemerken:
1. Louis Vuitton
2009: nr. 1
Merkwaarde: gestegen met 2 procent naar $19.78 miljard
2. Hermes
2009: nr. 2
Merkwaarde: gestegen met 8 procent naar $8.46 miljard
3. Gucci
2009: nr. 3
Merkwaarde: gestegen met 2 procent naar $7,59 miljard
4. Chanel
2009: nr. 4
Merkwaarde: gedaald met 11 procent naar $5.55 miljard
5. Hennessy
2009: nr. 6
Merkwaarde: gedaald met 1 procent naar $5.37 miljard
6. Rolex
2009: nr. 5
Merkwaarde: gedaald met 14 procent naar $4.74 miljard
7. Moet & Chandon
2009: nr. 8
Merkwaarde: gedaald met 12 procent naar $ 4.28 miljard
8. Cartier
2009: nr. 7
Merkwaarde: gedaald met 19 procent naar $3.96 miljard
9. Fendi
2009: nr. 9
Merkwaarde: gedaald met 8 procent naar $3.20 miljard
10. Tiffany & Co
2009: stond niet in de top 10
Merkwaarde: gestegen met 6 procent naar $2.38 miljard
Meer weten over het onderzoek? Klik hier voor het hele onderzoek in PDF.
Vorig jaar heeft een ander bureau, Interbrand, een onderzoek gedaan naar de ‘s werelds meest waardevolle luxe merken en dit verwerkt in een top 15.