Klinkhamer Mode viert 95 jarig bestaan
Klanten van Klinkhamer Mode zijn de winkel al jaren trouw en voor sommige families geldt zelfs al generaties lang. Ook de aanwas van nieuwe klanten verloopt naar wens. “Wij horen vaak dat ‘Klinkhamer Mode’ het merk is waar men vertrouwen in heeft.” Jeroen Klinkhamer, samen met zijn vrouw Annemiek eigenaars van het familiebedrijf, vat dit op als een groot compliment. “De klant moet vertrouwen hebben in de zaak, ongeacht ons merkenpakket.”
Jeroen klinkhamer: “Wij richten ons klanten vanaf 25 jaar tot de seniorenleeftijd in het middensegment. Vanwege onze vestigingsplaats met nog geen 5000 inwoners richten wij ons op een grote regio en niet zonder succes. Klinkhamer Mode telt op dit moment 500 vierkante meter en heeft dames- en herenmode in het assortiment. Het merkenpakket bestaat onder andere uit Frank Walder, Sensia, Olsen, Gelco, Rosner. Voor de heren uit Digel, Olymp, Com4, Baileys. Voor jongere klanten zijn dit Summum, Poools, Sao Paulo, Culture en Max´n Djune en onder andere Wrangler.
Verrassingseffect
De hele decembermaand ontvangt elke klant 95% korting op elk tweede artikel. De actie is bedacht om het 95 jarig jubileum met de klanten te vieren. Het geheim om de winkel aantrekkelijk te houden over de jaren is volgens Klinkhamer ‘je klanten te kennen en daar voor een groot gedeelte je collectie op af te stemmen’. Tevens koopt Klinkhamer elk seizoen ongeveer 10% van onze collectie in met de gedachte dat het verassend moet zijn voor de klant om te zien. Dat verrassingseffect kan ‘m volgens Klinkhamer zitten in het model, het merk en/of de kleurstelling. “Je hebt een modezaak, je moet mensen blijven prikkelen.”
Mond-tot-mond-reclame
Vaste klanten worden gekoesterd. “We behandelen ze zoals we zelf ook graag behandeld willen worden. Ons klantenbestand krijgt meerdere malen per jaar post met aankondigingen van nieuwe collecties en bij het begin van de opruiming. We adverteren volop in regionale bladen en een op de regionale radio RTV Oost. Een webshop ligt op dit moment niet in de ambities van Klinkhamer Mode. “We hebben er geen behoefte aan. Ik geloof in een `stenen winkel`. Misschien is het in grotere steden anders, maar klanten die hier voor de deur parkeren hebben de potentie om te kopen. Wel vinden we het belangrijk om een actuele en informatieve internetsite te hebben. We houden onze website actueel. Toch is er geen betere reclame als `mond tot mond` reclame!”
Historie
De Klinkhamers waren stuk voor stuk ondernemers die passend bij de periode waarin zij actief waren hun stempel op de zaak zetten. In december 1916 begonnen Johannes Klinkhamer en zijn vrouw Grietje hun eigen zaak in Westerhaar-Vriezenveensewijk, de oprichter van het familiebedrijf kwam ook al uit een ondernemende familie, zijn vader Jan was eigenaar van hotel-restaurant Klinkhamer in Mariënberg. Toen er in 1928 de mogelijkheid was om het bestaande winkelpand te vervangen werd dit gedaan, het werd een uniek pand voor de periode, aan het begin van de vorige eeuw. In 1947 werd het familiebedrijf voortgezet door Johan en Nolda. Zij specialiseerden de zaak in 1958 en er werd gewerkt aan een de naamsbekendheid met de slagzin ‘De Klinkende Hamerslag’. In 1967 trouwde Johnny met Jannie en was het aan hen om het bedrijf voort te zetten. Zij bouwden aan een nog grotere naamsbekendheid buiten Westerhaar. In 1994 werd er groots verbouwd en het oppervlak ging naar ruim 500 m2.
Op naar de 125 jaar
In 2000 kwam Jeroen Klinkhamer (36) in de zaak, zijn vrouw Annemiek (35) volgde in 2010. Daarmee was ook de vierde generatie Klinkhamers actief. In 2010 werd de zaak wederom verbouwd. Wat bleef was de service en een onderscheidende collectie voor betaalbare prijzen, waar generaties lang aan is gewerkt. “Ons doel is om het familiebedrijf, in een gezonde toestand, richting – of over de 100 jaar te brengen. Alle voorwaarden zijn hiervoor aanwezig, van betrokkenheid van het management en personeel tot een onlangs verbouwde zaak. Dus wij willen zelf nog vele jaren aan de historie van ons familiebedrijf toevoegen. Tevens hebben wij twee jonge dochters en misschien heeft een of beide wel interesse om de vijfde generatie te worden. Wie weet kunnen we mooi samen het 125-jarig bestaan vieren.”