
Onderzoek TNT-post: Nederlanders speuren internet af voor koopjes
Maar liefst 64 procent gaat zelfs actief op zoek naar kortingscodes, meldt TNT Post. En daarmee kunnen Nederlanders echte koopjesjagers worden genoemd. Eén vijfde van de Nederlanders doet zijn aankopen tijdens werktijd. Mannen doen dit vaker dan vrouwen. Drie op de tien online shoppers kopen via het internet zelfs meer dan in een fysieke winkel.
Window shopping
Eén derde (31%) van de online winkelaars is een ‘window shopper.’ Deze mensen kijken voornamelijk en kopen af en toe een product. 15% zijn kopers die standaard bij dezelfde webwinkels kopen. De kleinste groep (4%) zijn trendkopers. Vrouwen doen vaker aan window shoppen dan mannen. Mannen zijn grotere trendkopers en zijn vaker geneigd om nieuwe, trendy gadgets online aan te schaffen dan vrouwen, zo blijkt uit onderzoek van TNT Post.
Tijdstip
Uit het onderzoek blijkt verder dat shoppen op het internet een activiteit is die je alleen doet (81%). Het ideale tijdstip hiervoor is voor de helft van de Nederlanders de avond. Slechts 18% doet online aankopen op andere dagdelen. Mannen geven vaker dan vrouwen de voorkeur aan de avond. Vrouwen shoppen weer vaker dan mannen in de ochtend.
Retour
Vijf procent van de online winkelende Nederlanders heeft weleens online gekochte kleding teruggestuurd nadat zij die gedragen hadden. Mannen sturen vaker dan vrouwen gedragen kleding retour. 23% van de Nederlanders stelt nog nooit kleding online te hebben besteld. Opvallend is dat sommige consumenten stiekem producten via het web kopen, zonder dat de partner of ouders hiervan op de hoogte zijn. Denk dan aan seksartikelen (25%), gevolgd door cd’s/dvd’s (20%) en lingerie (12%).
Overige feiten en wetenswaardigheden
Vrouwen kunnen vaker dan mannen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en maken een pakketje meteen open. Een tiende laat weleens een privéaankoop op het werkadres afleveren. Mannen doen dit vaker dan vrouwen. Een derde is een beetje tot zelfs heel erg nieuwsgierig wanneer ze een pakketje voor de buren in ontvangst neemt. 2% maakt het pakketje ook daadwerkelijk open. Vier op de tien online consumenten denken dat producten die via het internet zijn aangeschaft altijd of vaak goedkoper zijn dan in de winkel.