TOP

Binnenkijken bij: Slot Menswear

Textilia neemt regelmatig een kijkje in bijzondere modezaken. Gewapend met fotocamera leggen we het interieur vast en vragen we ondernemers naar hun kansen en bedreigingen. Dit keer is dat Roy van der Houwen van Slot Menswear in het Statenkwartier in Den Haag.

Verslaggever Ricardo Kustner reisde deze keer af naar Slot Menswear in het Statenkwartier in Den Haag, waar eigenaar Roy van der Houwen al sinds zijn 17de werkt. De afgelopen 6 jaar was hij mede-eigenaar van Slot Menswear en sinds januari 2013 eigenaar van de 265 vierkante meter tellende winkel. De tweede zaak, in de Haagse wijk Benoordenhout, beschikt over een winkeloppervlakte van 130 m2. De plannen om uit te breiden naar drie of vier zaken zette de ondernemer in de koelkast: ‘het zou te onoverzichtelijk worden’.

Personeel maakt de winkel
Hoe het personeel omgaat met de klanten vind Van Slot een belangrijk onderdeel van de klantervaring. Hij legt uit: “In eerste instantie zijn we altijd formeel tegen klanten door te tutoyeren. Je moet als verkoper goed kunnen inschatten bij wie je dit wel en niet doet.” Hij vertelt verder: ” Het geeft mij voldoening als een klant met een fijn gevoel de deur uitgaat. zoals een vaste klant uit Hong Kong, die als hij in Nederland is altijd even langskomt om broeken van M.E.N.S. en pakken van Carl Gross te kopen. Omdat ik zijn maten al weet kan hij ze meteen ophalen.”

Uitdagingen
Van Slot’s grote uitdaging zijn de jaarlijkse collectie-inkopen: “Ik denk altijd dat ik het goed doe, maar uiteindelijk weet ik dat pas aan het einde van het desbetreffende seizoen. Sinds 2007 lijkt het erop dat de klanten wat minder uitgeven. Ik probeer nieuwe dingen te verzinnen om goed te blijven verkopen: als ondernemer moet je blijven anticiperen op de markt”, aldus de ondernemer. “Ik gebruik Facebook als interactieve reclamefolder, denk dan aan video’s ter ondersteuning van actieweken of speciale aanbiedingen.”

Eigen stijl
“Mijn eigen stijl is excentriek en ik shockeer graag op een gezonde manier”, vertelt Van Slot. Zijn favoriete merk is het Duitse Carl Gross met modieuze pakken. De stijl van de Haagse mannen kan beter , meent hij. Voor Slot Menswear is er op dit gebied nog een taak te vervullen. “De kleding van de meeste mannen is te nonchalant en dat is jammer. Het zou wel meer gekleed mogen.”

Dan stip hij nog even de trends van dit seizoen aan. “Ik verkoop veel kleurrijke chino’s en colberts met een slanke fitting. Accessoires zoals sjaals, pochets, riemen en gekleurde schoenen zijn ook populair.” Hij concludeert: “Er zijn dus genoeg mogelijkheden om er –  zonder een pak te moeten dragen –  netjes en stijlvol uit te zien. Denk aan een chino en een trendy jasje met das of pochet.”

Deco Brand & Retail Management
Slot Menswear is aangesloten bij de retail service-organisatie Deco Brand & Retail Management. DecoBRM helpt met marketing, betalingen, merkanalyses, maandanalyses en een benchmark, waarmee resultaten zeer nauwkeurig gevolgd en ook vergeleken kunnen worden. “Ze nemen dus een hoop werk uithanden zodat ik me kan concentreren op de leuke dingen in het vak: zoals het bedienen van de klant. De kennisuitwisseling met andere ondernemers is daarnaast ook zeer nuttig.”

Merken
Slot menswear verkoopt Blue Industry, British Indigo, Hugo Boss, Wellington, M.E.N.S, Van Gils, Deal, Fortezza, McGregor, Carl Gross, Pierre Cardin, John Miller, Tommy Hilfiger, Seidensticker, Arma, Gardeur en Tenson.