Aflever- en bezorgfraude grote kostenpost webwinkels
Voorheen was creditcardfraude een groot probleem voor webshops, maar nu dat onder controle is blijkt vervoer- en afleverfraude een belangrijke schadepost te zijn. ‘Frauderende klanten zeggen dan dat de doos leeg was of nooit is aangekomen. Of dat er een baksteen in zat. En dat zonder te blikken of blozen. De winkelier moet maar bewijzen dat het niet zo was’, vertelt jurist Léon Mölenberg van Thuiswinkel.org in De Telegraaf.
Daarnaast zouden postbezorgers soms pakketjes achterover drukken of de producten eruit halen en een lege doos bezorgen. Volgens de Nederlandse wetgeving blijven webwinkels verantwoordelijk voor het product totdat de klant het heeft ontvangen. Webwinkels lopen geen financieel risico bij aangetekend én verzekerd vervoer, maar de extra kosten die dit met zich meebrengt, staan vaak niet in verhouding tot de waarde van het product.
Thuiswinkel.org gaat namens de webshops na de zomer met de bezorgdiensten om de tafel over de aanpak van het probleem.