Nieuw toegangsbeleid voor Bread & Butter
Sinds januari 2007 is Bread & Butter gratis toegankelijk voor bezoekers. Bread & Butter-directeur directeur Karl-Heinz Müller had voor de beurseditie in januari 2013 echter al aangekondigd met een nieuw toegangsbeleid te komen.
Tradeshow hoppers
Volgens Müller is de nieuwe policy niet gericht op het genereren van meer omzet, maar op het tegemoet komen van de standhouders. Hij wil de voor exposanten relevante ‘business professionals’ scheiden van de ‘tradeshow hoppers’, die beurzen bezoeken om rond te kijken en nieuwe klanten op te doen. Iets waar exposanten niets aan hebben, terwijl zij via hun standprijs wel indirect de gratis toegang voor deze groep bezoekers betalen.
Retailers gratis
De beurs blijft daarom alleen gratis voor bezoekers die ‘van belang zijn’ voor exposanten. Dat zijn retailers, inkopers, mensen die werken voor exposanten (werknemers, freelancers, agenten, distributeurs, franchisenemers, PR-bureaus) en pers. Ook mensen van ondernemers- en textielorganisaties en ambassades mogen nog steeds gratis naar binnen, net als potentiële nieuwe exposanten (alleen op uitnodiging van de organisatie).
Driedagenkaart
Alle andere bezoekers moeten een driedagenkaart kopen van €500 per persoon. Dit betreft bijvoorbeeld producenten, fabrikanten, PR-bureaus (wanneer ze niet werken voor één van de exposanten), modellenbureaus, IT-bedrijven, winkelinrichters, beursorganisatoren en vastgoedbedrijven. Volgens de organisatie heeft Bread & Butter deze bezoekers zeer veel te bieden op het gebied van inspiratie en potentiële klanten en is het niet meer dan redelijk hier een bedrag tegenover te stellen.
Niet welkom
Overigens zijn consumenten en mensen die werken voor verticale bedrijven (zoals H&M, Inditex, Primark en Esprit) nog steeds niet welkom op de beurs, ook niet als ze betalen.
De volgende editie van Bread & Butter is van dinsdag 2 tot en met donderdag 4 juli. Online registreren kan tot en met 21 juni, de toegangskaart wordt dan voor aanvang van de beurs opgestuurd.