Sportmerken scoren de meeste vrienden op Hyves
Populariteit. Ook online speelt dit een grote rol. Niet voor niks verscheen er een top 10 merken op Hyves (gemeten in het aantal leden van een merk-Hyve) op verzoek van bezoekers van hyped.nl. Merken zijn anno 2010 belangrijk voor consumenten: daarmee laten ze zien wat hun smaak en interesse zijn, en ze hebben er een emotionele band mee. Hoe leuker mensen je als merk vinden, hoe meer mensen je zullen ‘volgen’. Sommige merken willen graag het populairst zijn en hebben hun aantal vrienden fors verhoogd door campagnes. Niet alle vrienden van merken zijn dus autonoom. Veel volgers zijn ook, dankzij bepaalde incentives, vriend geworden.
Nike is polulair
Nike is met 275.000 leden verreweg het populairst op social netwerksite Hyves. Dit is niet de officiële site van het merk, een fan heeft deze Nike Hyves-pagina gemaakt, deze is terug te vinden in dezelfde top 10, maar dan op nummer 9. Op respectievelijk de vierde en zesde plaats vinden we Allstars en Björn Borg. Allstars heeft 126.000 volgers en Björn Borg 118.000. Hekkesluiter van de top 10 is concurrent Adidas met 76.000 volgers. Voetbalclubs die in feite ook een merk zijn, komen niet in de top 10 lijst voor. Uit de eerder verschenen ’30 grootste Hyves op Hyves’ van hyped.nl blijkt de Oranje Supportersclub met 520.845 leden de allergrootste Hyve te zijn. In die lijst eindigt de onofficiële Hyves-pagina van het sportmerk Nike (275.000 leden) op nummer 11.
De top 10 merken op Hyves:
1. Nike – 275.000
2. H&M – 242.000
3. McDonalds – 126.000
4. Allstars – 126.000
5. Zwitsal – 122.000
6. Björn Borg – 118.000
7. Chanel – 92.000
8. Uggs – 89.000
9. Nike – 78.000
10. Adidas – 76.000
Eerste hulp bij Social Networks
Kies de juiste toon
Neem social networks serieus: niets is zo irritant en onprofessioneel als een profielpagina waar vervolgens niks mee gedaan wordt. Hou de gegevens up-to-date en zoek de juiste tone-of-voice die bij jouw bedrijf/merk past.
Wees creatief met beeld
Zorg voor een design dat strookt met je huisstijl. Huur bijvoorbeeld eenmalig een professional in die weet wat het beste communiceert in een community.
Maak nieuwsgierig
Creëer een plek waar mensen graag komen. Met kijkjes achter de schermen, een poll, previews, acties met prijzen of livefilmpjes. Het gaat om interactie en je klanten hebben best zinnige dingen te zeggen.
Ga de dialoog aan
Zorg dat het contact met je klanten laagdrempelig en gebruiksvriendelijk is en maak daar gebruik van. Ga de dialoog aan: geen betere plek dan internet om feedback te vragen en interesse in je publiek te tonen. Wat vinden ze van je collectie? Wat zouden ze graag nog eens van je zien. Wat kan er worden verbeterd aan dat board?
Meer weten over sport en social networks? Lees er over in Sportcult editie 5 van 2010.
En… hoeveel tijd ben jij kwijt aan online netweken? Breng je stem uit op onze poll op de homepage!