TOP

Sterke groei buitenlandse bestedingen in Nederland

Niet-Europese bezoekers aan ons land hebben in het derde kwartaal van 2010 aardig wat geld uitgegeven tijdens hun trip. De buitenlandse bestedingen stegen met maar liefst 64% ten opzichte van 2009.

Internationale reizigers hebben in het derde kwartaal van 2010 €32 miljoen uitgegeven in Nederland. Vooral reizigers uit de BRIC landen (Brazilie, Rusland, Indonesie en China) laten het geld rollen: Chinese bestedingen besloegen maar liefst 40% van het totaal.

Financiële dienstverlener Global Blue Holland verwacht dat de bestedingen in het vierde kwartaal blijven toenemen. Volgens Marja van Reijn, Regional Manager BeNeLux van Global Blue Holland moet Nederland nog meer inspelen op de bekendheid van bestemmingen, merken en bezienswaardigheden in het land van herkomst van reizers.

Als voorbeeld noemt van Reijn de Louis Vuitton shop-in-shop in de Amsterdamse Bijenkorf. “De komst van internationale merken heeft de bestedingen een nieuwe impuls gegeven. Voor het eerst staan er rijen Chinese klanten bij de Bijenkorf te wachten om binnen te komen bij Louis Vuitton”, aldus van Reijn in een persbericht. “Amsterdam zou nog veel meer als een shopping destination kunnen worden neergezet.”