TOP

GfK: bestedingen aan kindersportkleding fors gestegen

De bestedingscijfers aan sportkleding voor kinderen zijn over de maanden december 2010, januari en februari 2011 fors gestegen. Ouders gaven aan kindersportkleding 22 procent meer uit dan in dezelfde maanden een jaar daarvoor.

De toegenomen bestedingen aan kindersportkleding (0 tot en met 11 jaar) komen voornamelijk voort uit een stijging van het aantal gekochte stuks, maar ook het gemiddeld besteed bedrag aan sportkledingartikel stijgt licht. Ter vergelijk: De totale bestedingen aan sportkleding in Nederland (het totaal van vrouwen-, mannen- en kindersportkleding *) zijn in februari 2011 toegenomen met 4% ten opzichte van februari 2010. Deze toename wordt veroorzaakt door een stijging van aantal gekochte stuks (+19%); het gemiddeld besteed bedrag aan sportkleding is gedaald.

Bestedingen kindermode
In het ‘gewone’ kinderkledingsegment bleven de bestedingen tussen december 2010 en februari 2011 vrijwel stabiel, of liever gezegd, de bestedingen namen iets af, maar slechts met 1%. Kijken we naar de totale bestedingen aan mode (totaal van vrouwen-, mannen-, baby-, kindermode en bodyfashion, exclusief sportkleding) dan zijn die in Nederland in februari 2011 licht gestegen ten opzichte van februari 2010 (+3%). Het aantal gekochte stuks is stabiel gebleven; het gemiddeld besteed bedrag is licht gestegen.

Zelfstandigen
De zelfstandige modezaken konden dit keer meeprofiteren van de licht gestegen bestedingen aan kleding (niet sportkleding). Er werd in dit kanaal door consumenten 3% meer uitgegeven. Het aantal gekochte stuks is gedaald (-7%); het gemiddeld besteed bedrag is gestegen. Ook bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen licht gestegen (+3%) ten opzichte van februari 2010. Hier was dit hoofdzakelijk doordat het aantal gekochte stuks toenam.

Definitie Sportkleding:

Onder de sportmarkt wordt verstaan: alle bovenkleding en badkleding gekocht voor mannen en vrouwen van 2 jaar en ouder in sportwinkels (ketens en zelfstandigen), sportafdelingen van warenhuizen & groothandels en functionele sportkleding bij overige modewinkels aangevuld met alle aankopen van onderstaande merken ongeacht het gebruik: Adidas – AGU – Asics – Billabong – Bjorn Borg – Brunotti – Burton – Columbia – Converse – Diadora – Donnay – Dutchy – Falcon – Falke – Fila – Fjallraven – Gaastra – Helly Hansen – Human Nature – Hummel – Ice Peak – INQ Perry – Kappa – Kswiss – Lafuma – Le Coq Sportif – Lotto – Masita – New Balance – Nike – Nomad – O’Neill – Oxbow – Peak Performance – Protest – Puma – Quechua – Quicksilver – Reebok – Ripcurl – Rossignol – Roxy – Rucanor – Salomon – Shamp (Aldi) – Speedo – Tacchini – Tenson – The North Face – Tweka -Twinlife – Umbro – Vans – Wildebeast