
Redding Mexx nabij?
Dertig procent omzetdaling, teruglopende verkooppunten, Mexx heeft een paar roerige jaren achter de rug sinds visionair Radhan Chadha het bedrijf verkocht in 2005. Frequente wisselingen van de wacht maakten dat Mexx haar duidelijke gezicht en contact met de doelgroep verloor. Drie ceo’s kwamen en gingen. Elk van hen probeerde zijn eigen stempel op het merk te drukken. De ene keer werd er gekoerst op design dan weer op Abercrombie & Fitch-style.
De koers van Thomas Grote
Retailers en consumenten wisten niet meer wat te verwachten van het merk. Niet onbegrijpelijk dat een deel van retailend modeland enigszins afwachtend naar Mexx is gaan kijken. Zal Grote niet net als zijn voorgangers ook binnen korte tijd het stokje doorgeven? Volgens Grote kunnen ze erop vertrouwen dat dit niet gebeurt: “Ik blijf bij Mexx tot het weer een succes is”.
Met ceo Thomas Grote aan het roer lijkt het schip inderdaad weer een duidelijke koers te hebben gevonden. Grote heeft een duidelijke visie en begrijpt dat je een merk als Mexx niet moet veranderen, maar juist gebruikmaken van haar kracht. “90 procent van de vrouwen in Nederland kent Mexx, in Duitsland is dat percentage zelfs nog hoger. Met zo’n grote naamsbekendheid is het een ongepolijste parel. Die moet je niet proberen te verkopen als een diamant. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat weer zichtbaar wordt wat er altijd al gezeten heeft. Dat kan alleen met een product dat exact aansluit bij wat de consument van ons verwacht.”
Veranderingen
De terugval van Mexx wijt Grote voornamelijk aan het feit dat zijn drie voorgangers niet uit Europa afkomstig waren. “Dan is er teveel afstand, en ben je afhankelijk van wat anderen, zoals dure onderzoeksbureau’s, je vertellen. Mijn visie is dat je beter vier uur zelf voor een pashokje in de winkel kunt gaan zitten en de consument bestuderen, dan weet je geheid aan het einde van de dag wat er goed is aan je collectie en wat niet. Bovendien heb ik in mijn jaren bij Esprit nauwgezet de zwaktes en kracht van al onze concurrenten, dus ook Mexx, bestudeerd. Daar hebben we nu veel profijt van.”
Ook aan de teruglopende kwaliteit-prijsverhouding van Mexx is iets gedaan. Grote: “De prijzen worden met 10% verlaagd om de concurrentiepositie van het merk te verbeteren. Bovendien was Mexx afhankelijk van één grote producent, daar heb ik meteen korte metten mee gemaakt. We produceren nu over de hele wereld en zijn daardoor weer in staat onze eigen eisen te stellen. Ik ga alleen voor de beste kwaliteit en de mooiste stoffen.”
Creativiteit en kwaliteit
In de creatieve gelederen van het bedrijf werden 35 nieuwe mensen aangetrokken om het nieuwe handschrift tot leven te wekken. Grote: “Minder accountants en bureaucratie, meer creativiteit en kwaliteit. Het moet weer gaan draaien om het product.” Gisteravond werd in select gezelschap het nieuwe huiselijke concept gepresenteerd dat teruggrijpt op waar Mexx voor staat. Grote: “Het is het Mexx van toen, aangepast aan nu.”
De eerste reacties van retailers op de gerestylede collectie zijn positief. Lees hier twee reacties.
Nieuwsgierig geworden naar de nieuwe huisstijl en collectie van Mexx? Bekijk de foto’s aan de rechterkant.