Nederlandse jeans zijn het duurzaamst*
De Nederlandse labels Kuyichi (op de eerste plaats, in 2013 op de 5e plek) en Mud Jeans (nummer 4) gebruiken als enige van de 25 onderzochte jeansmerken vrijwel uitsluitend biologisch katoen. Het Zweedse Nudie Jeans, goed voor een derde plek, gebruikt dit voor minimaal de helft van de collectie en bij G-Star (nummer 2) is bijna 20 procent van de grondstoffen milieuvriendelijk.
Verantwoorde bleek- en verfmethodes
In navolging van de in 2013 gepresenteerde lijst van meest duurzame jeansmerken heeft de vergelijkingswebsite Rank a Brand nu wederom het jeanssegment onder de loep genomen. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat verantwoorde bleek- en verfmethodes gangbaarder worden. Over de naaifabrieken zijn de koplopers eveneens transparant: G-Star, Kuyichi en Nudie Jeans publiceerden een wereldkaart met alle confectiefabrieken die voor de merken actief zijn. Kuyichi vermeldt daarbij ook nog alle stoffenproducenten.
Leefbaar loon
De criteria zijn deze editie aangescherpt, in plaats van 17 zijn de merken onderzocht op maar liefst 32 punten, met name op het gebied van leefbaar loon en milieuvriendelijke productie. Wat opvalt is dat de merken bovenaan de lijst redelijk pas houdt met deze uitdaging, terwijl de achterhoede verder achterop is geraakt. Merken als Replay, Diesel, Pepe Jeans, Guess en Gsus hebben volgens Rank a Brand onvoldoende antwoord op de vraag naar eerlijke kleding. Niet meer van deze tijd, oordeelt de site.
Pluim
Lof is er ook, bijvoorbeeld voor Nudie Jeans dat werkt met een leefbaar loon voor de kledingmakers in lage lonen landen. Hierdoor kunnen medewerkers zonder excessief over te werken genoeg verdienen om hun gezin te onderhouden. G-Star krijgt een pluim voor de groeiende milieuprestaties en de manier waarop het merk via celebrities als Pharrell Williams duurzaam populair maakt.
Bekijk hier de gehele lijst.
Deze week zette het meest duurzame merk Kuyichi op hun Facebookpagina nog een van hun productie ‘helden’ in het zonnetje.