
Verkiezingsdag: Zo riepen modebedrijven op om te stemmen (en deden ze gelijk aan slimme klantenbinding)
Sinds halfacht woensdagochtend waren Keke Baas en zijn FreshCotton-collega’s al druk met het volgen van Instagram. Baas, bij de online retailer medeverantwoordelijk voor de communicatie, bedacht namelijk voor deze Tweede Kamerverkiezingen een verkiezingsactie. Mensen die stemmen en dit via het social mediakanaal bewijzen met een foto en voorzien van de hashtag #freshcottonvotes, worden door FreshCotton beloond met een cadeaubon van 10 euro.
Anderen vertellen
Baas streeft ernaar de stemmers vrijwel direct een kortingscode toe te sturen. Niet zonder reden vertelt hij: “Zo weten mensen dat deze actie serieus is én ze kunnen direct anderen erover vertellen. Vanmorgen hebben al tientallen volgers gereageerd en het zou te gek zijn als we aardig wat van onze volgers – en die van de influencers uit ons promotiefilmpje – kunnen bereiken.”
Jongeren
Het initiatief van FreshCotton is volgens Baas in eerste instantie ontstaan vanuit maatschappelijke en politieke betrokkenheid. “Onze doelgroep is vrij jong en we vinden het belangrijk om hen aan het stemmen te krijgen. Ik heb het gevoel dat dit historische verkiezingen kunnen worden en dat jongeren het verschil kunnen maken. Zij zijn wakker geschud door de politieke ontwikkelingen in Engeland en Amerika. Dus besloten we deze doelgroep, onze klanten, een extra duwtje te geven. Een korting kan nét dat laatste zetje geven om te gaan stemmen. Want jongeren houden van korting.”
Go Vote
Ook andere veelal jonge ondernemers en merken proberen hun achterban te overtuigen van het belang van stemmen. Streetwearmerk Daily Paper maakte voor de gelegenheid een speciale versie van het merklogo: een Afrikaans Masai-schild met rode potloden in plaats van de gewoonlijke pijlen. Daaronder voorzien van de tekst ‘Go Vote’. Het initiatief van het label – 60,4K volgers op Instagram – kon gisteren en vandaag al rekenen op ruim 3000 likes en veel steunbetuigingen en instemmende reacties.
Toekomst bouwen
Daily Paper roept hun volgers, waarvan een deel voor het eerst mag stemmen, gebruik te maken van hun stemrecht. Net als FreshCotton gelooft het merk in de kracht van de jeugd: “Als jongeren vandaag massaal naar de stembus gaan, kan dat veel veranderen. Als wij daar een kleine bijdrage aan kunnen leveren, doen wij dat natuurlijk graag”, zegt mede-eigenaar Hussein Suleiman.
Verbonden met Nederland
Suleyman verklaart verder: “Als jong bedrijf hebben we ons nog nooit zoveel bezig gehouden met politiek als nu. Wij zijn trots op het feit dat we inmiddels 20 werknemers in dienst hebben met een achtergrond uit 16 verschillende landen. We voelen ons allen erg verbonden met Nederland, maar kunnen ons totaal niet vinden in de uitlatingen van – voornamelijk rechtse – politici. En met ons veel jongeren.”
Sneeuwbaleffect
Hoe zijn de reacties via social media? Hoe vaak is jullie oproep gedeeld? “We hebben het niet precies bijgehouden, maar het heeft een groot sneeuwbaleffect veroorzaakt. We zagen dat Arie Boomsma het heeft gedeeld; we love Arie Boomsma, dus dat is top!”
Bekijk welke mode-ondernemers en merken eveneens oproepen tot stemmen: