TOP

Hoe gaat het met Tessa Koops?*

Tessa Koops staat volop in de belangstelling nu haar jassen te zien zijn in de film Gooische Vrouwen 2. En dat terwijl haar merk nog maar twee jaar bestaat.

Hoe komen je jassen in de film Gooische Vrouwen 2?

Tessa Koops: “In het eerste seizoen van de serie werden de jassen van Daite gebruikt, waar ik hoofdontwerper was. Toen mijn eigen merk stond heb ik dat de stylisten van Gooische Vrouwen laten weten. Toevallig zaten ze toen net in de voorbereidingen voor de nieuwe Gooische Vrouwen film. Er zijn uiteindelijk drie jassen, een jumpsuit en een jurk van mij gebruikt in de film. Dat genereert wel de nodige aandacht, RTL Boulevard en Koffietijd pakten het op. Dankzij social media kun je het nog meer exposure geven. Mijn website werd na die uitzendingen heel goed bezocht, vooral de pagina met verkoopadressen. En er werd meer dan anders besteld in de webshop.”

BANNER-GV-TK 

Wat wil je neerzetten met jouw merk?

“Toen ik in 2012 begon zag je de nylon jassen en donsjacks opkomen. Ik voelde toen dat ik juist met wol en fancy jassen moest komen. Ik ga liever tegen de stroom in en dan dat ik me laat meevoeren met alle trends. Ik laat me wel beïnvloeden door tendensen, kleuren en silhouetten, maar zet mijn eigen handschrift neer. Ik kijk veel naar Kenzo en Etro. Ik hou van etnisch en bohemien, stoer en vrouwelijk. Prints en kleur zijn nog steeds mijn handelsmerk.   En de pasvorm is heel belangrijk, een jas moet goed zitten.”

Maak je alleen jassen?

“In de zomer dragen vrouwen vaak geen jas, maar een vestje of leer jackje. Bovendien kom je voor zomerjassen vaak terecht bij technische stoffen met productie in China. Dat is niet mijn ding. Daarom ga ik in de zomer voor jurken, zodat ik toch continuïteit kan brengen. Uiteraard met prints. Voor de zomer 2015 heb ik ook lange rokken en tops in de collectie en voor winter 2015/2016 begin ik met gebreide vesten. Zo breidt het steeds meer uit. Ik zie Tessa Koops als kledingmerk met als specialisme jassen en daarna jurken. Ik zie mezelf geen setjes maken, broeken zijn ook weer een heel ander specialisme.”

SUSIE-CAMOVICTORIA VBOHO-LIGHT 

Hoeveel verkooppunten heb je?

“Mijn eerste collectie werd ingekocht door 20 winkels, die me nog kenden uit de tijd van Daite en vertrouwen in mijn nieuwe merk hadden. Nu heb ik 25 tot 30 verkooppunten. Het aantal wisselt vanwege het verschillende aanbod per seizoen. Niet iedereen koopt jassen én jurken. Sommige winkels kopen specifiek in voor de jassenafdeling. En voor een kleine boetiek zijn jurken makkelijker dan jassen, want die nemen veel ruimte in.”

Hoe gaat het?

“We hebben tot nu toe een warme winter, wat niet goed is voor de jassenverkoop. Maar ik heb toch nabestellingen gehad, omdat winkeliers voor mijn jassen geen alternatief bij een ander merk kunnen aanbieden. Vanaf januari 2015 doet agentuur Walhalla Brands de verkoop. Ik krijg het er zelf te druk voor en het lijkt me goed om de verkoop uit te besteden aan een specialist. Zij hebben goede klantencontacten en kunnen voor nieuwe aanwas zorgen. Ik hoop volgend seizoen naar zestig verkooppunten te groeien. Dat geeft weer nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld het uitbreiden van de collectie. Consumenten kopen vaak geen tweede jas in het seizoen, maar wel een jurk of tuniek.”

Tessa Koops2 

Tessa Koops in eigen ontwerp bij de première van Gooische Vrouwen 2