
Barbour viert 125-jarig jubileum met lijn iconische jassen
Barbour is in 1894 ontstaan als waxjassenmerk voor arbeiders die veelal buiten werkten en zich goed moest kleden tegen kou, wind en tegen, zoals vissers en mariniers. Op die basis heeft de Britse familie een kledingmerk gebouwd dat inmiddels naast jassen een totaalcollectie maakt voor mannen, vrouwen en zelfs honden, omdat veel van de klanten van Barbour dagelijks met hun viervoeter buiten lopen. Het account Barbourdogs op Instagram – met 46,5k volgers – bewijst dat het merk populair is onder hondenliefhebbers.
Organisch groeien
In Textilia #4 die op 8 februari 2019 is verschenen, vertelt vice-president Helen Barbour dat elke generatie iets aan de business heeft toegevoegd in de afgelopen 125 jaar, waardoor het merk organisch kon groeien. Helen Barbour is de vijfde generatie die aan het roer staat; Helen leidt het bedrijf samen met haar moeder Dame Margaret Barbour. “Dankzij de postordercatalogus die mijn overgrootvader maakte, konden we met Barbour de grens over en mijn opa vervolgens vestigde de eerste fabriek in South Shields en richtte het motorlabel Barbour International op. Mijn vader heeft de focus weer teruggeleid naar de countrywear. Na zijn dood is mijn moeder daarmee verder gegaan.”
Archieven
Nu het bedrijf zijn 125-jarig jubileum viert, heeft het Britse merk de lijn ‘Barbour Icons Re-Engineerded’ gelanceerd. Die collectie is geïnspireerd op de iconen uit de archieven. De lancering was op de mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence afgelopen januari. Daar pronkten onder meer het Haydon Wax Jacket uit 1910 voor mannen, maar ook het Beacon Sports Jacket dat is te zien in de James Bond-film ‘Skyfall’.
The Beaufort (linkerfoto) en The Liddesdale.
The Haydon.
The Bedale.
The Durham.
The Beacon Sports.
Ridley Scott
Helen Barbour: “Alle Icons Re-Engineered-jackets hebben de geruite Dress Gordon-voering die populair was in Barbour-jacks van de jaren ’80. Daarnaast hebben we een samenwerking met filmregisseur Ridley Scott, hij komt net als wij uit South Shields. Scott heeft de bedrijfsfilm van ons 125-jarig bestaan gemaakt en met hem hebben we een jas ontworpen in een mannen- en een vrouwenversie, met extra brede zakken om filmscripts in te kunnen stoppen.”
FOTO: Renate Zoutberg
Familiebedrijf
Dat Barbour het al 125 jaar eeuw volhoudt, dankt het merk volgens Helen Barbour aan het feit dat het een familiebedrijf is. “We zijn allemaal met Barbour opgegroeid en weten instinctief wat goed is voor het bedrijf. Daarnaast zijn we altijd trouw gebleven aan ons principe om constant betrouwbare kwaliteit te leveren.” Dat is precies de aanpak die ze de komende jaren ook hanteren, zegt de vice-president in Textilia #4. “Barbour is altijd bezig zichzelf te verbeteren, zodanig dat retailers daar ook van mee kunnen profiteren.”
Verrassingen
Het label wil vooral blijven doen waar ze zichzelf goed in achten: goede en kwalitatief sterke kleding maken. Helen Barbour: “Voor dit jaar hebben we wel nog wat verrassingen op de agenda staan waar we nog niets over willen zeggen, maar we gaan geen nieuwe merken toevoegen of iets dergelijks.”