Turkse beurs IFCO van start, Daily Paper en Adidas creëren nieuw Ajax-tenue en Primark stapt in tweedehandskleding
Foto: IFCO, Renate Zoutberg
Tweede editie van modebeurs IFCO van start
Vandaag is de mode- en confectiebeurs Istanbul Fashion Connection (IFCO) van start gegaan in de Turkse hoofdstad. Dit is het nieuwe modeplatform van de Istanbul Apparel Exporters’ Association IHKIB dat vraag en aanbod in Turkije bij elkaar brengt. De eerste editie vond plaats van 9 tot en met 11 februari dit jaar. Meer dan 600 Turkse bedrijven presenteerden toen hun collecties en productiemogelijkheden in de modesegmenten vrouwen-, mannen- en kinderkleding, denim, schoenen, leer en bont, lingerie en bruids- en avondkleding. Er kwamen toen ruim 25.000 bezoekers uit ongeveer 100 landen op af waarvan bijna de helft uit Turkije.Beursorganisator IHKIB wil met deze beurs de export stimuleren en focust daarbij op retailers, merken en ontwerpers die op zoek zijn naar leveranciers dichtbij huis uit duurzaamheidsoverwegingen, maar ook om leveringsproblemen te voorkomen. De beurs duurt tot en met vrijdag 26 augustus.
Daily Paper en Adidas creëren Europees tenue Ajax
Streetwearmerk Daily Paper en sportlabel Adidas hebben samengewerkt aan het derde tenue van Ajax voor het voetbalseizoen 2022-2023. Het licht goudkleurige shirt – dat onder meer gedragen wordt tijdens Europese wedstrijden van de club – is geïnspireerd door straatvoetbal en de bekende Amsterdamse voetbalpleintjes. Het shirt is naast een rood-zwarte baan voorzien van watermerkafbeeldingen van Amsterdamse straatvoetbalpleintjes. Op de achterzijde staat het stadswapen van Amsterdam in Pan-Afrikaanse kleuren, als verwijzing naar de Afrikaanse wortels van Daily Paper, naast de bijnamen voor de hoofdstad ‘Damsko’ en ’Mokum’. Op de retailversie van het shirt en broekje is de merknaam Daily Paper zichtbaar onder het Ajax-logo. In verband met regelgeving binnen het voetbal draagt het voetbalteam de versie zonder het merk. Het tenue is vanaf vandaag, 24 augustus, verkrijgbaar via de webshop en fanshops van Ajax, de Europese online store van Daily Paper, de winkel van het merk aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat, Adidas.com en geselecteerde retailers wereldwijd.
Primark stapt in tweedehandskleding
Primark opent vandaag een shop-in-shop met tweedehandskledingstukken in de flagshipstore in Birmingham. De onderneming laat weten dat de komende weken een tweede shop volgt in de Manchester Market Street store. De Britse retailer trekt voor dit initiatief op met vintage-aanbieder Vintage Wholesale Company. De shops worden geïntroduceerd onder de naam ‘WornWell by the Vintage Wholesale Company’. Het assortiment zal onder meer bestaan uit kleding uit de jaren 70, 80 en 90 en merken als Tommy Hilfiger, Nike, Converse, Levi’s en Dr. Martens. “Vintage kleding is de laatste jaren in populariteit toegenomen en we weten dat onze klanten ervan houden om unieke looks te creëren door oude en nieuwe mode te mixen”, stelt Jermaine Lapwood, hoofd innovatie en toekomsttrends bij Primark. “Deze shop-in-shop wordt een nostalgische brug tussen generaties, door gecureerde retromode samen te brengen met goede prijzen.” Lapwood geeft verder aan dat er meer plannen binnen het bedrijf zijn om kleding een langer leven te geven.
Farfetch neemt belang in concurrent Yoox Net-a-Porter
Online modeplatform Farfetch neemt bijna de helft (47,5 procent) van de aandelen over van het concurrerende e-commercebedrijf Yoox Net-a-Porter (Ynap). Daarnaast komt 3,2 procent van de aandelen in handen van Symphony Global van investeerder Mohamed Alabbar. Het moederbedrijf van Ynap, het luxe modeconcern Richemont, heeft bekendgemaakt dat het openstaat voor verkoop van de resterende aandelen. De overname zat sinds eind vorig jaar in de pijplijn, de afgelopen maanden waren er gesprekken tussen de ondernemingen. Naar verwachting zal het verlieslijdende Ynap profiteren van de online technologie van specialist Farfetch. Richemont zal op zijn beurt partner worden van Farfetch, laat diens topman Johann Rupert weten. Het concern gaat gebruikmaken van de kennis en technologie van Farfetch, ook wel de ‘Luxury new retail’-visie genoemd. Deze strategie is bedoeld om het luxe segment verder te digitaliseren. Als onderdeel hiervan worden merken van Richemont verkrijgbaar via Farfetch.
Scotch & Soda presenteert collab met fietsenmerk Veloretti
Modemerk Scotch & Soda heeft een samenwerking gepresenteerd met het Amsterdamse fietsenmerk Veloretti. De collab bestaat aan de ene kant uit de capsulecollectie ‘Amsterdam Proof’, met unisex regen- en najaarskleding als oversized jassen, bijpassende broeken, een poncho, bodywarmer, hoodie en bucket hat. De collectie is zowel gericht op volwassenen als kinderen. Aan de andere kant zijn er zes Veloretti fietsen – stadsfietsen en elektrisch – in gelimiteerde oplage die voorzien zijn van de Amsterdam Proof-kleuren en het Scotch & Soda-logo.