Modefabriek verstevigt internationale positie
Fotoβs: Margreet Anches en Rosita van der Kwaak
Voortekenen dat Modefabriek de afgelopen dagen op meer internationale aanloop kon rekenen waren er volop. Afgelopen januari reisden al opvallend veel inkopers en andere modeprofessionals uit BelgiΓ« en Duitsland af en ook deze editie (zondag 9 en maandag 10 juli) kon het evenement rekenen op meer interesse uit buurlanden en zelfs uit ScandinaviΓ«. Dat de organisatie vooraf regelmatig vragen kreeg over de precieze locatie van Modefabriek β Google vermeldde de locatie van het hoofdkantoor – geeft aan dat er een flink aantal nieuwe bezoekers naar Amsterdam zouden komen.
Zoekende
Met name op zondag is de beurs goed bezocht door buitenlandse retailers. Veel merken spelen daarop in met de aanwezigheid van een internationale vertegenwoordiger. Zo heeft de Duitse agent van het Nederlandse merk Club Lβ Avenir het de eerste dag duidelijk drukker dan de Nederlandse collegaβs. De aandacht vanuit andere landen voor Modefabriek komt vooral voort uit het feit dat deze ondernemers gecharmeerd zijn van het merkenaanbod op de beurs. Ook speelt de timing mee en het feit dat de modebeurzen in Berlijn en Kopenhagen zoekende zijn, van opzet veranderen en de afgelopen seizoenen steeds kleiner werden.
Lees verder onder de foto.
Mannenmode
Wel licht het zwaartepunt van de bezoekers steeds meer op vrouwenmode, in lijn met de ontwikkeling dat het aanbod mannenmode op Modefabriek dit seizoen is afgenomen. βIk mis de mannenmode-inkopersβ, zegt Frank Abbenhuis, die die mannenlijn van Mexx vertegenwoordigt. βMijn collegaβs van Mexx women hebben het hartstikke druk. Retailers hebben vaak alleen de vrouwenmode-inkoper naar Modefabriek gestuurd en de mannenmode-inkoper is naar Preview Men in Cast. Zonde. Als iedereen de krachten zou bundelen zou Modefabriek een nog sterkere beurs zijn. Zeker met al die internationale bezoekers.β
Uitgesproken collecties
Desondanks heeft Modefabriek op mannenmodegebied het nodige te bieden. Zoals 22 Statement Agency dat een breed pakket aan merken en stijlen heeft. Zoals de βhigh coutureβ van het Italiaanse Pasdemer, dat opvallende, kleurrijke prints combineert met actuele boxy fits, de sportieve βall American itemsβ van Grimey tot aan retro tennislooks van cultmerk Sergio Tacchini, dat overigens ook meer richting fashion gaat, zoals agent William Burnama β die een kleurige, geprinte resortoutfit draagt β laat zien. βWij kiezen bewust voor uitgesproken collectiesβ, vertelt hij. βEr is al zoveel eenheidsworst, je ziet zo vaak dezelfde merkenpakketten. Het is leuk om retailers te laten zien dat er meer is. En deze merken hebben een goede voorraadpositie waarbij je bestsellers snel kan repeaten om de omzetsnelheid hoog te houden.β
Mooi gemaakt
Een andere opvallende nieuwkomer is de mannenlijn van Liu Jo, dat vertegenwoordigd wordt door de Belgische modegroep Fashion Club 70. De selecte collectie β normaliter bestaand uit 300 tot 400 stuks per seizoen – oogt verfijnd en kwalitatief. βMannen waarderen weer mooi gemaakte mode, wat meer finesse uitstraalt en aandacht voor een sartoriale maakwijze in plaats van massaproductieβ, merkt Antony Hartmann, verantwoordelijk voor Liu Jo Uomo. De mooi geconstrueerde jasjes, waaronder een double breasted exemplaar, verfijnde knitwear, de subtiele bruinen en frisse pastels kunnen dan ook op de nodige aandacht rekenen.
Verliefd worden
Volledige focus op het product is tevens hetgeen waar Oilily een voorstander van is. Op de kleurrijke stand zoeken passanten naar de merknaam, die pas te zien is op een klein labeltje aan een kledingstuk. Een bewuste keuze, vertelt Peter Sorber, verantwoordelijk voor marketing en sales bij het merk dat vorige week het zestigjarig bestaan vierde. βMensen moeten verliefd worden op de kledingstukken, zonder dat ze bevooroordeeld zijn over welk merk eraan hangt. Ze zien een product en vinden daar iets van. Het is heel leuk te zien hoe mensen hierop reageren.β
Kleine oplages
Een slimme insteek, want eerlijk is eerlijk: je houdt van het kleurrijke Oilily β of hebt er mooie herinneringen aan – of niet. Andersom vindt het label zichzelf ook opnieuw uit. Waren de collecties in het verleden vaak enorm, door de combinatie van eigen winkels en wholesale, nu produceert het bedrijf met het oog op duurzaamheid stukken in kleine oplages van honderd tot honderdvijftig exemplaren. Nieuw dit seizoen is verder dat maat 46 is toegevoegd aan de matenrange.
Kleur en prints
Aan kleur en prints is er sowieso geen gebrek op Modefabriek. In het vrouwenmodebeeld voor zomer 2023 overheerst nog steeds kleur. Knallende combinaties van geel met lila, oranje met roze en groen met hardblauw. Kleuren bieden vaak een gegarandeerde trekkracht in een winkel, maar vragen ook om een goede selectie van de inkoper en de visual merchandisers, zegt Jan Everard Wiggelinkhuizen, die de nieuwe zomercollectie van Mads NΓΈrgaard presenteert. βKleur en prints kunnen ook rommelig en als βte veelβ ogen, dus is het zaak om een goede balans te creΓ«ren met rustiger items.β
Tegenbeweging
Daar tegenover staat ook een tegenbeweging met naturel tinten als beige, zand en kaki voor een safari chic stijltje met jasjes en broeken met zakken, blouses en tuniekjurken. Daarnaast is er ook veel aandacht voor denim, en dan met name de vrouwelijke luxe stijlen, zoals denim met een zilveren glans, vrouwelijke korte jeansjasjes met brede schouders en lange denim jurken en jumpsuits.
Complimenten van Louis Vuitton
Melissa Oosterwolde, eigenaar van het gelijknamige jonge Nederlandse label Melissa Oosterwolde, laat op het Young Entrepreneurs Platform een uitgebreide collectie met zelfontworpen logodessins zien. Zowel de kledingstukken, tassen β die in een Turkse Louis Vuitton-vestiging op complimenten konden rekenen – en accessoires zijn hierin uitgevoerd. De ambitieuze Oosterwolde weet van aanpakken: op haar negentiende runde ze haar eigen nagelsalon en ze kleedt al jaren artiesten als Trijntje Oosterhuis, Berget Lewis en Edsilia Rombley. Deze zelfverzekerde vrouwen met rondingen vormen een belangrijke inspiratiebron voor het merk. Oosterwolde gebruikt graag kwalitatieve β wat dikkere, flatterende β stretchmaterialen en accentueert de taille en schouders. Komend weekeinde exposeert Melissa Oosterwolde op de Londense beurs Pure.
Rijke geschiedenis
Naast nieuwkomers vallen ook een aantal oude bekenden op. Marc OβPolo presenteert een rebranding en Esprit heeft ambities om het merk β met behulp van de rijke geschiedenis β weer meer op de kaart te zetten. In New York is een winkel geopend en een compleet nieuw designteam aangesteld vertelt Griselda Smit, salesmanager voor Noord-Nederland en Ierland. βZij zijn het archief in Duitsland ingedoken en hebben oude ontwerpen opnieuw uitgevoerd.β Gen-Z wordt gezien als een belangrijke, veelbelovende doelgroep. βIk geloof erin dat het gaat lukkenβ, zegt Smit. βKijk hoe Tommy Hilfiger op een gegeven moment helemaal is gerehabiliteerd. Het moet nog even doorrollen in de markt, maar dat heeft tijd nodig. Iedereen kent in ieder geval de naam Esprit wel, dat is stap één.β
Solide voorraadaanbod
Na jaren is Mustang weer terug op Modefabriek. Het Duitse denimmerk stamt uit 1932 en is de grondlegger van de vrouwenjeans. βDe oprichter was een vrouw en zij maakte de eerste spijkerbroeken voor het kamperenβ, vertelt agent Ronald Wolke van WLK Fashion. Volgens Wolke is de afgelopen jaren flink gesleuteld aan het label, wat onder meer resulteert in een solide voorraadaanbod. Daarbij zijn de fits uitgebreid voor zowel mannen als vrouwen en zijn er diverse duurzame stappen gemaakt.
Jubileum
Over oudgedienden gesproken: Summum viert dit keer op Modefabriek het 25-jarig jubileum. Het vrouwenmodemerk is op de beurs te vinden met een kleine stand, waarin wordt doorverwezen naar het naast de RAI gelegen Strandzuid. Hier kunnen bezoekers parallel aan Modefabriek in een ontspannen entourage genieten van hapjes en drankjes en de nieuwe collectie bekijken.