5x waarom een bezoek aan de Modefabriek de moeite waard is
Beeld: Modefabriek, juli 2023
#1 Focus op (nieuwe) vrouwenmerken
De afgelopen jaren daalde het aandeel van de mannen gestaag, waardoor Modefabriek heeft besloten deze niet meer los te presenteren. Met deze verandering is er ruimte voor vernieuwing en focus op internationalisering en op vrouwenmerken. Dit is dan ook het uitgelezen moment om (nieuwe) vrouwenmerken te ontdekken. Daarbij spot je – wie weet – ook interessante merken die goed zijn voor de bijverkoop in je winkel. Neem: sieradenlabel Tara Jwls, hip tassenmerk O My Bag en 100% natuurlijk skincare merk Karameju – to name a lucky few.
#2 Merken met een groen hart
Duurzaamheid speelt al jaren een belangrijke rol binnen Modefabriek, en met de Europese wetgeving die vanaf 2025 modemerken oplegt om duurzaam te produceren, wordt het een nóg belangrijker thema. In plaats van een aparte sectie voor duurzame merken en initiatieven worden deze nu uitgelicht middels een Responsible Route (verwacht: verantwoordelijke innovatieve merken en frisse independent labels, waaronder Ecoalf, Alchemist, A Beautiful Story en O My Bag). Zo krijg je als bezoeker zoveel mogelijk mee van alles wat Modefabriek te bieden heeft terwijl je moeiteloos alles vind wat je zoekt.
#3 Internationale groei
Modefabriek is internationaler dan ooit! Onze Zuiderburen, in de vorm van Belgische agentschappen kennen de weg. En ook de groep aanwezige Scandinavische en Italiaanse modemerken blijft groeien. Modefabriek gaat deze editie nog meer inzetten op deze internationale groei, met onder andere een groter aanbod high end vrouwenlabels uit Scandinavië (o.a. Soaked in Luxury, MbyM en My Essential Wardrobe) en uit Italië (o.a. Markup en Fracomina).
#4 Netwerken en new business
De Modefabriek is twee keer per jaar een fijn moment om je (trouwe) klanten, merken en agentschappen, te zien en te spreken. Daarnaast is het de plek om nieuwe potentiële partners en geïnteresseerden te ontmoeten. Kortom: je kunt er bijpraten en netwerken. Met 350+ merken onder één dak, afkomstig uit o.a. Scandinavie, Belgie, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italie, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, en natuurlijk uit ons eigen Nederland, valt er letterlijk en figuurlijk voor iedere stakeholder iets te halen.
#5 Inspiratie te over
Voor de essentiële modekennis, forecasting en de gedachte erachter schuif je aan bij de – inmiddels – beroemde Modefabriek Talks met uiteenlopende experts (waarvan de namen nog niet gedeeld zijn). Dit keer overigens niet te missen, want de Talks krijgen een centraal gelegen open podium. Laat je dus verrassen en vooral inspireren!
Kortom: Modefabriek betekent meer dan 350 nieuwe collecties bekijken, nieuwe merken ontdekken en nieuwe mensen ontmoeten. Zien we je daar?