
Aankondiging: Lidewij Edelkoort over winter 2019-2020
In de presentatie Enlightenment toont Lidewij Edelkoort de ontwikkelingen in mode, lifestyle, materiaal- en kleurgebruik voor winter 2019-2020. Volgens de trendforecaster hebben mensen zich nog nooit zo afgestompt en verlaten gevoeld en is er een toenemende behoefte aan saamhorigheid. De leegte wordt gevuld met dieren, vrienden, eten en films. Mode loopt voorop in deze bewustere manier van leven en creëert een balans tussen eenvoud en overdadige luxe. Ook vraagt mode een andere benadering om onze planeet te sparen. Bewust consumeren wordt de norm van de volgende generatie.
Kleuren
In de presentatie Indian Summer staat Edelkoort stil bij de essentiële kleuren en kleurcombinaties voor het winterseizoen met een innovatieve kijk op kleur. De klimaatverandering met de lange nazomers heeft gevolgen voor onze kleding en voeding. Lichte materialen als katoen en zijde worden langer gedragen, net als wintersandalen, vesten en omslagdoeken. Daarnaast krijgt kleur de voorkeur boven donkere tinten.
Activewear (links), Indian Summer (rechts)
Activewear
De trends in activewear voor winter 2019-2020 belicht Edelkoort in de presentatie Activism-Wear, rebellious activewear. In een tijd van chaos, schandalen en nepnieuws reflecteert kleding onze dringendste issues door middel van de materiaalkeuzes, kleurcodes, vormen en tekstboodschappen. De kleding zelf is vrij basic en rechtdoorzee, de rebellie zit op een subtiele manier in de details, maatvoering en gelaagdheid.
Softwear
Edelkoort laat in de extra presentatie Softwear, the influence of smart media zien welke invloed smart media heeft op ons leven. Een op design gerichte presentatie die zijn oorsprong heeft in een opdracht van Studio Edelkoort voor Google. Textiel moet comfortabel zijn en lekker aanvoelen, dankzij combinaties van natuurlijke en high tech materialen. Denk aan jersey en breisels, maar ook mixen van fijne synthetische vezels en grove wol, Shetland dekenstoffen met gladde lakcoatings en tweed met metallic accenten. Volgens Edelkoort is Softwear niet zomaar een trend, maar een grote nieuwe ontwikkeling die net zo belangrijk wordt als activewear.
Preacher’s House door Petros Estathiadis (links), foto: Birgitta de Vos (rechts)
Inschrijven
Het programma op dinsdag 5 juni 2018 duurt van 10.30 tot 15.15 uur. De entreeprijs is €350,- per persoon, exclusief BTW. Studenten en docenten betalen € 200,- exclusief BTW. Kaarten bestel je via de website van organisator Appletizer. Hier vind je ook het volledige programma.