TOP

Adidas, Nike en Puma scoren hoog bij jonge consumenten

Adidas, Nike en Puma zijn de meest bekende sportmerken bij consumenten van 14 - 30 jaar, zo blijkt uit een onderzoek van Acces Marketing Management. Het onderzoeksbureau ondervroeg in face-to-face gesprekken ruim 1.500 jonge consumenten in Duitsland naar hun koopgedrag met betrekking tot sportkleding.

Bijna 70% zegt dat ze sport en bewegen waarderen en 60% van alle respondenten beschouwen merkartikelen als ‘belangrijk’ of zelfs ‘zeer belangrijk’. De ondervraagden geven gemiddeld een bedrag van € 433 per jaar uit aan sportkleding en 31,4% zegt zelfs meer dan € 500 per jaar te spenderen.

De kennis van jongeren met betrekking tot sportmerken is hoog. De gemiddelde participant herkende 18 van de 25 gepresenteerde merken. Opvallend is dat mannen hoger (74,5%)  scoren dan de vrouwen (68,3%). De merken Adidas, Nike en Puma werden door alle deelnemers herkend, zijn het meest populair (in die volgorde) en scoren tevens op het gebied van herkenbaarheid (image) en aankoopfrequentie het hoogst.

De vertaalslag die deze merken maken richting consument en hoe ze hun verkooppotentieel benutten door middel van distributie en communicatie is meer dan geslaagd. Interessant is dat in deze vergelijking een paar minder bekende merken, zoals Mizuno, goed presenteren, terwijl in vergelijking meer potentiele merken daar niet in slagen (b.v. Reebok).

 


Het gehele onderzoek is te verkrijgen via
Acces Marketing Management.