
Bastiaansen Modestad: ‘Klant moet zich thuis voelen’ [foto’s]
In de nieuwste editie van Textilia, nummer 11, vertellen Geert en Henneke Bastiaansen van Bastiaansen Modestad in Bavel hoe zij en hun 53 medewerkers ondernemen in hun 2.250 vierkante meter grote winkel. Daarbij blijken niet alleen de merken en de service bepalend voor het ondernemersechtpaar, ook het interieur vinden ze uiterst belangrijk. “Als mensen hier in de winkel komen, willen we dat ze zich thuisvoelen bij ons”, vertelt Henneke.
Alice in Wonderland
Binnenstappen bij Bastiaansen Modestad in het kleine Brabantse dorp Bavel is zoals Alice haar Wonderland betreedt: als je door de deuren in de zwartgeverfde gevel gaat, kom je in een hele nieuwe wereld terecht. Je kijkt direct tegen verschillende verdiepingen aan en ziet zo een enorme winkel die binnen groter is dan de voorpui deed vermoeden.
Bastiaansen Modestad werkt met thema’s, zoals eerder dit jaar thema ‘Circus’.
Smaakvol
Het mag gezegd worden: de winkel – die 2.250 vierkante meter groot is – is smaakvol ingericht, tot in de paskamers en de toiletruimte aan toe.
Een tropisch behang in de wachtruimte voor de toiletten.
De pashokjes, eveneens in stijl ingericht.
Reizen
“We hebben alles zelf bedacht en uitgezocht”, vertelt Henneke Bastiaansen, die samen met haar man Geert eigenaar is van de modewinkel. “We reizen veel en daaruit is ook de inrichting ontstaan. De rekken in de koffiehoek komen uit Stockholm, we hebben behang uit Australië gehaald en ook bijvoorbeeld uit Italië.”
Parfum
Bastiaansen is een weidewinkel met een breed aanbod. Naast vrouwen-, mannen- en kindermode, verkoopt de winkel ook interieur- en lifestyleartikelen, sieraden, schoenen, parfum en accessoires. En je kunt er lunchen en koffie drinken.
Koffiehoek annex lunchroom.
De kinderafdeling.
De vrouwenafdeling. FOTO: Bastiaansen Modestad
Interieuraccessoires verkoopt Bastiaansen ook.
Dak
De winkel hebben Geert en Henneke overgenomen van Geert zijn moeder. De zaak is regelmatig verbouwd, maar de oude dakconstructie is nog altijd zichtbaar.
De oude dakconstructie is nog steeds zichtbaar.
180 merken
Bastiaanse Modestad verkoopt zo’n 180 merken uit het midden- en hoogsegment, zoals Drykorn, Essentiel, Penn & Ink, Another Label, Scotch & Soda, Fabienne Chapot, Van Gils, Circle of Gentlemen,Tommy Hilfiger, Hugo Boss, The Good People, Samsoe & Samsoe, Denham, Nik & Nik, Looxs, Indian Blue Jeans.
Voor denimliefhebbers: tafel en kasten vol jeans. FOTO: Bastiaansen Modestad
Awards
Tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards afgelopen zomer ontvingen ze twee prijzen: de publiekprijs en die van de vakjury in de categorie Retail Excellence Award. Een kroon op hun werk, vinden ze. En hoewel de verf net is opgedroogd, denkt het stel alweer na over nieuwe stappen. “We zouden onszelf niet zijn als het hierbij zou blijven”, besluit Henneke. “De volgende uitbreidingsplannen spelen al door ons hoofd, haha. Maar laten we ons nu eerst maar weer waar maken in deze nieuwe setting, we moeten ons immers nog bewijzen.”
Bastiaansen heeft een inpandige popup store: hier kunnen merken zich presenteren die niet standaard in de collectie ziiten. FOTO: Bastiaansen Modestad