TOP

Berlijn: de beurstrip van Jannissima

Ook voor een vrouwenmodewinkel valt er op de beurzen in Berlijn genoeg te halen. Jannita van den Haak, eigenaar van de Eindhovense winkel én het gelijknamige tassenlabel Jannissima, toog vorige week voor het eerst naar Berlijn.

Jannita van den Haak besloot dit seizoen om voor het eerst eens op de beurzen in Berlijn te gaan kijken. “Ik had er veel over gehoord en veel van de merken die ik in mijn winkel verkoop staan er, dus ik was inmiddels wel nieuwsgierig. Bovendien zijn daar twee ecologische beurzen: Green Fashion Salon en Ethical Fashion Show, daar stonden wel vijf merken die ik verkoop. Ik ging eigenlijk met een dubbele agenda, want ook voor mijn eigen merk Jannissima was ik benieuwd welke beurs zou aansluiten bij mijn collectie, zodat ik daar in de toekomst wellicht kan deelnemen.”

Bread & Butter

Jannita vertrok voor drie volle dagen naar Berlijn, om zoveel mogelijk van de beurzen te kunnen zien. “Je zit er zo. Om 10 uur stond ik al op Bread & Butter, waar het helaas behoorlijk wat tijd kostte om binnen te komen. Dat vond ik een minder punt. Maar ik vind het een beurs die je gezien moet hebben. Het is wel erg gericht op de grote merken en sluit minder aan op mijn winkel.

Premium

Met de shuttle bus was ik ’s middags zo op Premium, waar Dissonance en Armed Angels staan. Die merken verkoop ik in mijn winkel. Die beurs vond ik echt geweldig. Er hangt een goede sfeer en het is heel overzichtelijk. Nieuw was het gedeelte met groene merken, dat mij erg aanspreekt. Ook werd er voor het eerst in de catalogus en boven de stands aangegeven welke merken groen zijn. Ik vond het erg inspirerend. Ook het naastgelegen Seek vond ik erg interessant, maar dat is wel meer street. Op donderdag ben ik zelfs weer teruggegaan naar Premium om nog meer merken te bezoeken en afspraken te maken.”

Ethical fashion Show en Greenshowroom

De woensdag stond voor Jannita in het teken van groene mode. “Op de Ethical Fashion Show vind je meer commerciële en casual merken. De Greenshowroom is meer high end, met groene topmerken in het hogere segment. Dat was echt prachtig en ik heb supermooie dingen gezien. Cus uit Spanje is bijvoorbeeld een te gek merk, met mooie stoffen en een goede snit. Tussendoor was ik bij de Dutch Eco Design show, met Elsien Gringhuis, Elementum en Christiaan Lagerwaard. De dag sloten we af met The Green Launch, een feestje. Ik heb toffe nieuwe merken gespot en leuke mensen leren kennen. In de wandelgangen hoor je weinig over deze groene initiatieven en de gemiddelde inkoper neemt er de tijd niet voor. Echt zonde. Voor mij is het de kunst om er de commerciële dingen uit te pikken. Het is de beleving rond een merk die je op een beurs moet zien. Ik maak ook altijd een praatje, want ik vind de ondernemer achter een merk ook heel belangrijk.”

Show & Order

Show & Order paste bijna niet in het drukke schema, maar dankzij de avondopenstelling op woensdagavond kon Jannita die beurs toch bezoeken. “Dat was erg goed geregeld, met lekkere hapjes en drankjes en live muziek. Het is lekker dat je ’s avonds ook nog een beurs mee kunt pakken, want je hebt die tijd echt nodig. Show & Order is een hele overzichtelijke beurs, waar je heel snel merken kunt scannen. Vrij commercieel, maar geen hele grote merken. Zeker voor accessoires vind ik deze beurs interessant. Ik heb een leuk merk gespot, November Lingerie. Dezelfde avond was The Gallery ook open. Daar ben ik niet geweest, er stonden te weinig bekende merken voor mij. Ik had hem wel op mijn lijstje, maar ben er niet aan toegekomen. De Panorama heb ik ook overgeslagen, dat richt zich meer op het middensegment en staat te ver van mijn concept af.”

Nieuwe agent

Terugkijkend is het eerste beursbezoek aan Berlijn Jannita goed bevallen. “Het was echt de moeite waard. Ik heb wel een nieuwe agent voor Duitsland ontmoet op Show & Order. Zij hield me aan met mijn trolley en wilde weten waar ik die gekocht had. Zij gaat er meteen mee naar de beurs in Londen. Ook heb ik op de Greenshowroom een agente uit Scandinavië ontmoet. Ik had deze reis veel succes met mijn trolley. Iedereen wilde weten waar ik hem vandaan had, dus ik kon meteen mijn label presenteren. Volgend seizoen hoop ik ook op een van de beurzen in Berlijn te staan, mijn voorkeur gaat uit naar Premium of Greenshowroom. Helaas was er nauwelijks tijd over om de stad in te gaan en winkels te bekijken. Want er zijn daar zoveel mooie winkels en je ziet in Berlijn dat er nog veel kan voor kleine winkeliers. Hopelijk kom ik daar volgende keer aan toe.”

In Textilia #2, die op dinsdag 21 januari verschijnt, lees je een artikel over Jannissima in Eindhoven.