Bijna helft Nederlanders crisisgevoelig
Van de groep crisisgevoelige consumenten heeft 52% ook daadwerkelijk minder te besteden door de crisis. Opvallend is echter dat de andere 48% van de ‘crisisgevoeligen’ nog wel hetzelfde te besteden heeft (- maar toch het uitgavenpatroon aanpast).
Minder bestedingen aan mode
De crisis zet de modemarkt onder druk. Crisisgevoelige consumenten houden de hand op de knip, waardoor er in het eerste kwartaal van 2009 substantieel minder is besteed dan in hetzelfde kwartaal in 2008.
Downtrading
Daarnaast zijn de eerste tekenen van downtrading zichtbaar. Dat betekent dat consumenten op zoek zijn naar goedkopere producten in goedkopere kanalen. In het onderzoek van Gfk blijkt dat de crisisgevoelige consument naar winkels gaat die net iets goedkoper zijn dan de winkel waar ze voorheen hun kleding kochten. De crisisongevoelige consumenten trekken zich weinig aan van alle aandacht omtrent de crisis en besteden hetzelfde als voorheen.