Bretoniere Group definitief failliet, omzetmin voor modebranche in januari en kat Karl Lagerfeld komt met kledinglijn
Doek valt definitief voor Bretoniere Group
Het zat eraan te komen; na de wholesale- en retailtak van Fred de la Bretoniere heeft de rechtbank in Amsterdam op 14 maart het faillissement over de overkoepelende Bretoniere Group uitgesproken. Ook de bv’s waarin de online- en buitenlandactiviteiten in België en Duitsland zijn ondergebracht, zijn failliet verklaard. Dat schrijft vakblad Schoenvisie.
Oprichter Fred de la Bretoniere verkocht het meerderheidsbelang zijn bedrijf in november 2014 aan Karmijn Participatie V bv, het investeringsfonds van Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke. De la Bretoniere bleef als ontwerper bij de collecties betrokken. Quote schrijft dat Karmijn vermoedelijk zo’n €15,5 miljoen euro neertelde voor het bedrijf. Het zakenblad verwacht dat de investeerders weinig van dat bedrag zullen terugzien. Uit de laatst gedeponeerde jaarrekening blijkt dat de schulden van de Bretoniere Group in 2017 hoger zijn dan de voorraden.
CBS: Omzetverlies voor kledingwinkels in januari
Kledingwinkels zagen hun omzet afgelopen januari met 5 procent krimpen ten opzichte van januari 2018. De omzet van schoenen- en lederwarenzaken bleef met een min van 0,1 procent nagenoeg gelijk. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS. In totaal heeft de detailhandel in de eerste maand van het jaar 1,6 procent meer omgezet dan in januari 2018 en lag het verkoopvolume 0,8 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met 1,5 procent, de omzet van de non-foodsector kromp met 0,1 procent.
De online omzet was in januari 15,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (pure players) hebben 11,8 procent meer omgezet, multichannel retailers zagen hun omzet zelfs met 21,6 procent toenemen.
Choupette Lagerfeld lanceert eigen kledinglijn, #RIPDaddy
De kat van de onlangs overleden Karl Lagerfeld krijgt een eigen kledinglijn. #RIPDaddy is opgedragen aan de beroemde Chanel-ontwerper. Een deel van de opbrengst gaat naar een asiel in de Amerikaanse staat Californië, zo staat te lezen op Choupettes Instagramaccount. De ‘limited edition’-collectie staat in het teken van de speciale band die Karl Lagerfeld met Choupette had. De lijn bestaat onder meer uit hoodies, T-shirt, bekers en telefoonhoesjes met de afbeelding van een rouwende Choupette.
“Deze lijn is belangrijk, omdat er op deze manier iets teruggedaan kan worden voor dieren die wellicht minder fortuinlijk zijn dan Choupette”, zegt Ashley Tschudin, die het socialmedia-account van het dier beheert, tegen het Amerikaanse tijdschrift People Magazine. “Zo hopen we geld in te zamelen voor een non-profitorganisatie die al veertig jaar lang niets anders doet dan dieren helpen.”
Mart Visser: ‘Gratis retourneren op termijn niet houdbaar’
De manier waarop consumenten online winkelen zal de komende jaren flink veranderen. Dat stelt modeontwerper Mart Visser in Goedemorgen Nederland. “91 procent van alles wat besteld wordt, gaat retour, las ik recent”, zegt Visser. “Retourneren is bij de meeste webwinkels gratis. Dat is niet vol te houden. Ik verwacht dat consumenten op termijn voor retouren moeten betalen en dan misschien toch liever weer naar de winkelstraat gaan.”
Volgens Visser is de rol van de kledingwinkel nog niet uitgespeeld. De modeondernemer denkt dat online shoppen en fysieke winkels naast elkaar kunnen (blijven) bestaan. Visser gelooft heel erg in het concept van weidewinkels. “Zaken die mannen, vrouwen en kinderen bedienen, waar je koffie kunt drinken en lunchen en waar consumenten gerust tientallen kilometers voor rijden.” Je kunt het item hier terugkijken.
Zalando heft private label-unit ZLabels op
Zalando gaat zijn private labels bundelen. Daarom heft het e-commercebedrijf de huidige private label unit, ZLabels, per 1 april op. Dat meldt Twinkle. Zalando komt per 1 april met een ‘aanvullende assortimentsstrategie voor huismerken en partnermerken’. “Deze aanpak stelt ons in staat om onder één dak samen te werken, met een strategische richting die meer complementair zal zijn aan onze partnermerken”, verklaart co-ceo David Schneider. Zalando heeft op dit moment 11 eigen merken. Deze private labels blijven voorlopig bestaan, maar zullen later opnieuw beoordeeld worden.
Lief: WE Fashion steekt weduwnaar hart onder de riem
Een mooi gebaar van kledingwinkel WE in Zoetermeer. Een paar weken terug hielpen de medewerkers een klant die een kostuum nodig had voor de crematie van zijn vrouw. Bij thuiskomst vond de man een kaartje bij zijn aankoop: ‘Nog veel sterkte in deze moeilijke tijd.’
Hij postte het bericht op zijn Linkedin-account, met de tekst “Hoe mooi is dit?” Die post ging viral; de weduwnaar heeft inmiddels meer dan 13.000 likes en honderden steunbetuigingen ontvangen. Ook prijzen mensen het gebaar van WE. Zo schrijft iemand: “Een medewerkster met het hart op de juiste plaats. Mooi gebaar. Bij zo’n zaak kom je nog eens terug. Ik wens je veel moed, kracht en liefdevolle mensen om je heen om mee verder te leven.”