
CBS: modewinkels verkochten in derde kwartaal 2022 meer, tegen hogere prijzen
Foto: Mart Production via Pexels
Daarmee vormen kleding- en schoenenzaken een positieve uitzondering op de detailhandel als geheel, waar het verkoopvolume juist kromp. Al werd er door de hogere prijzen wel meer omgezet, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Non-food retailers plusten met ruim 2 procent, tegen een daling van bijna 4 procent van het aantal verkochte stuks.
Meer omzet, meer verkochte stuks
Bij drogisterijen stegen de omzet en het volume het sterkst van alle branches, gevolgd door mode- en schoenenzaken. Kledingwinkels zetten gemiddeld 6,2 procent meer om bij een toename van 2,2 procent van het aantal verkochte stuks, schoenen- en lederwarenzaken plusten met 4,4 procent bij een verkoopvolume dat 0,9 procent hoger was.
Lichte groei voor online
De online omzet nam in totaal met 3 procent toe, een lichte groei na een half jaar waarin de internetverkopen juist lager waren dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze toename wordt aangejaagd door multichannel spelers, die online met 9 procent plusten. Pure webwinkels (zonder fysiek kanaal) zetten juist 1,1 procent minder om.
Prijsstijgingen zetten door
Ruim zes op de tien retailers (64%) verwacht dat de prijzen in het vierde kwartaal van dit jaar verder zullen stijgen. Per saldo is dat meer dan een kwartaal eerder; toen voorzag 52 procent dat producten duurder zouden worden. Minder dan 1 procent denkt dat de prijzen in de laatste maanden van dit jaar weer zullen dalen.